Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturera tåg, hotell, taxi, flyg, båt

Hejsan.

Ibland har jag behov av att fakturera resor och hotell.
Resor är det ju 6% moms på.

När jag fakturerar ett företag för utlagd resa, ska jag då skapa en artikel som en tjänst med 6% på och fakturera för det eller hur gör jag?

Samma fråga som ovan, fast med hotell och 12% på den som artikel.

Eller fakturerar jag bara med 25%?

Tacksam för hjälp.

11 SVAR 11
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

I denna situation ska du fakturera med samma momsprocentsats som du använder på dina fakturor normalt sätt, alltså troligtvis 25%. Att du köpt resorna till annan procentsats saknar betydelse när du fakturerar din kund.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Hur ska man fakturera kostnader med Visma eEkonomi?.


Hej!

Jag har enskild firma och jobbar med 5 kunder som jag vill fakturera reskostnader till? Jag har betalt en flygbiljett och nu vill fördela den mellan alla 5 kunder. Hur gör man detta? Och vilken artikelkontering ska jag använda när jag skapa en ny artikel?

Tusen tack på förhand!

Hej!

Jag tror att du hittar svaret på din fråga i den här tråden.
Du behöver alltså inte skapa någon särskild artikelkontering utan kan använda den du brukar använda för dina artiklar.

Om det däremot är ett utlägg det handlar om så finns det lite regler. Min kollega Per går igenom dem i den här tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...

Återkom gärna om du har fler frågor!
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nybörjarfråga; när jag ska bokföra en hotellkostnad jag haft på tjänsteresa, gör jag det som en kassahändelse? Eller är det ett inköp? Jag har betalt ur egen ficka.
Jag ska sen fakturera min kund denna kostnad, men visst måste jag bokföra den som en kostnad först?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej Anja!

Om du betalat hotellet med dina egna privata pengar är det ingen kassahändelse, eftersom inte företagets kassa eller bankkonto används för transaktionen. Du bär däremot bokföra den som en manuell verifikation mot konto 2018 Övriga egna insättningar (enskild firma) i kredit.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Hur bokförs reskostnader?.


Jag är nybörjare, har eekonomi.
jag har resor (tåg och egen bil) som kunden ska betala. Detta har jag betalt med privata pengar.
Jag har förstått att jag sätter upp utläggen i fakturan till kunden (faktisk tågkostnad, valfri milkostnad från 18,50/milen) samt lägger på moms.
Men hur tar jag upp kostnaden; som kassahändelse?
Vilka kontonr?
Mvh Anja P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo; en sak till: registrerar jag kontantsumman PLUS 25% moms, eller drar jag bort momsen så slutsumman mot kund blir samma som jag betalat/lagt ut?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Om syftet är att kunden ska ersätta dina utlägg bör du registrera kontantsumman plus moms.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Hur fakturerar jag reskostnader som ska vidarefaktureras?.


Jag vill vidarefakturera resekostnader till en kund som i sin tid vidarefakturerar. Hur gör jag på fakturan? Jag har gjort en artikel (försälning av vara utan moms) men den ju går in på fel konto.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Bokföra vidarefakturering av resekostnad till kund.


Om jag har haft kostnader resor som jag ska vidarefakturera kund, hur hanterar jag det i bokföringen när jag ska bokföra kundfakturan enligt kontantmetoden. Fakturan innehåller även ersättning för konsulttimmar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring av resersättning (vilket konto, hur hantera moms).

Jag har lagt ut 1500 SEK för resa till min uppdragsgivare (inklusive 6% moms). Min faktura som jag ska bokföra innehåller båda posterna: Konsult arvode 50.000 inkl 25% moms; samt ersättning för resutlägg 1500 SEK (inkl 6% moms).

Hur bokför jag resersättningen. Separerar jag momsen eller använder jag hela beloppet som ersättning? Vilket konto krediterar jag med resersättningen?

Mvh Joakim