Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Judit M
MEDLEM

Felbokning på konto 2440

Hej

Jag gjorde en manuell betalning av en faktura och bokade då Debet kostnad Kredit 1930. Sen råkade jag bokföra fakturan som en leverantörsfaktura, dvs den hamnade i reskontran fastän den redan var betald.

Så för att få bort beloppet från 2440 bokade jag Kredit kostnad och Debet 2440.

 

Nu är posten borta från saldot i huvudboken men finns kvar som obetald under Betalningar/Utbetalningar.

 

Hur får jag bort detta? Jag kan ju inte ändra till Betald och köra utbetalningsjournal får då blir det ju en bokning i HB vilket jag redan gjort. Eller ska jag efter att ha gjort en utbetalningsjournal vända bokningen jag gjorde manuellt mot 2440?

Tacksam för svar.

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-17

1 SVAR 1
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej Judit M!

 

Om jag har förstått det rätt så har du av misstag skapat en felaktig leverantörsfaktura i din bokföring som du vill ta bort då fakturan redan är betald och klar. För att åtgärda detta skulle vi rekommendera att du tar följande steg i programmet: 

 

1. Gå in i din manuella verifikation och stryk raderna 

 

2. Skapa upp en kreditfaktura utifrån den felaktiga leverantörsfakturan 

 

3. Kvitta debetfakturan mot kreditfakturan 

 

4. Ta ut en leverantörsfakturajournal och utbetalningsjournal så att fakturorna flyttas till bokföringen 

 

5. När detta är gjort bör debet och kreditfakturorna ha tagit ut varandra och du bör inte längre se fakturan i din reskontra

 

Hoppas detta hjälper dig i din fråga. Om jag har missförstått på något vis eller om problemet kvarstår är du varmt välkommen att återkomma här i tråden så ska vi fortsatt kika på vad som kan vara fel.

 

Ha en fin dag!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂