Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Följa upp lönsamheten på varje utesäljare

Hej!

Vi är ett relativt litet företag som har börjat växa. Då vi börjat växa har vi också anställt utesäljare som ska få ut vår produkt på en större marknad. Vi vill då följa upp varje utesäljare i Visma och se lönsamheten. Hur gör vi det på lättast sätt. Vi måste nog börja relativt enkelt. Sen tänker jag att man kanske kan börja med projekt eller nått liknande, men det känns som ett för stort "projekt" att börja med. Finns det en bra rapport som man enkelt kan följa upp med och hur måste vi isf bokföra dem i visma (genom ordrar, faturor osv)?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mirin, 

Jag har något som kan hjälpa dig. 

Vi har en paketerad lösning för att arbeta med data från Visma Administration i business intelligence-verktyget Qlikview. I den går det att göra exakt den här typen av uppföljning, men den ger även möjlighet att snabbt få en överblick över hur företaget mår, samt göra analyser på kunder och artiklar. 

Jag bifogar ett par skärmdumpar här, däribland vyn för säljaranalys. Alla vyerna går även att anpassa efter behov och naturligtvis går det att bygga nya vyer efter era behov och önskemål. 

Ser det intressant ut så ta gärna kontakt med mig på benny.olsson@infostep.se.

Säljaranalys, årsjämförelse


Försäljningsanalys, med möjlighet att välja säljare/kunder/artiklar


Dashboard, för snabb översikt
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

I Administration kan du lägga in din säljare som en resultatenhet och när man skapar utesäljarens fakturor markerar man med denna resultatenhet. För att se hur mycket utesäljaren har fakturerat sedan kan du exempelvis skriva ut Kundreskontralistan och ta med Även slutbetalda fakturor

Testa gärna i övningsbolaget som följer med programmet och detta kan vara något för dig, innan du gör det i ditt befintliga företag. Läs mer i Lägg upp resultatenheter.
KenArd
CHAMPION

Hej Mirin,
Ett alternativ är att du kopplar kunden eller fakturan till en säljare. Fältet finns både i kundregistret och på flik 2 i order och faktura. Du kan sedan importera en rapport under Arkiv/Mallar-Rapportgenerator/Läs in rapport. Här väljer du rapporten Säljstatistik exkl. moms. Du hittar sedan rapporten under utskrifter/inlästa rapporter. Du kan sortera på datum/säljare och redan betalda fakturor.

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack snälla ni för bra svar! Ska gå igenom båda alternativen.