Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Axel__
MEDLEM

Fylla i Resultatbudget går trögt som sirap.

När jag försöker uppdatera årets Resultatbudget så tar det ca 5 sekunder för Visma (Administration 2000) att spara siffran när jag klickar bort från en kontorad.

Och den ökar stillaståendet med fem sekunder per resultatenhet utöver "Hela företaget" som jag ändrar på, på samma kontorad.

 

 

Det finns runt 123 resultatenheter i företaget nu, som då visas på vyn resultatbudget, kan det påverka?

 

Mer än hälften är egentligen inaktiva men jag verkar varken kunna radera eller i alla fall inaktivera resultatenheter så jag kan inte testa just det.

Men det finns bokföringsdata från 1998, och går jag tillbaka till tidigare bokföringsår och testar så går det snabbare ju längre bakåt i tiden jag går. 2017 tar det "bara" tre sekunder per rad. Går jag till 1998 så går det så fort som jag förväntar mig, relativt direkt.

 

Så, kan jag göra något?

Är det något i databasen, index och annat, som ni (Visma) kanske kan fixa?

 

Andra tankar:

Finns det någon importfunktion, t.ex. läsa in budgeten från excel som döljer sig någonstans?

Finns det stöd för att komma åt resultatbudget via Integration? Jag ser ingen referens till resultatbudgeten i dokumentationen för Integrationer, har jag missat det eller finns det inte?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Axel__ 

 

Tack för att du skriver till oss i forumet. 

Jag tror att det vore bra om du slår supporten en signal så vi kan koppla upp och se hur det ser ut i din miljö och om vi kan justera någon inställning som snabbar upp systemet. 

 

Gällande din fråga om importfunktion så är detta inte något du kan göra i Visma Administration men på vår sida över integrationer kan du komma i kontakt med våra kunniga partners som kanske har en lösning som skulle kunna fungera för dig. 

 

Om du har ett utvecklarpaket och själv bygger en integration är du välkommen att istället vända dig till vår API-support. 

 

Ha en fin dag och välkommen att kontakta supporten

//Tinna