Jag skulle gärna vilja veta hur andra webbhandlare hanterar kortbetalningar och swishbetalning. Vi har en hel del av det slaget och dom går direkt in på vårat konto som är kopplat till 1930. När ordern gått skapar vi en faktura och skickar detta som ett kvitto till kund. Sedan gör jag en inbetalning och för ur kundfakturan mot antingen 1930 eller 2420. Hur gör ni?
Hej!
Vad jag förstår från dig så vill du ha lite råd och synpunkter från andra företagare hur de hanterar detta, så jag skriver i tråden för att "pusha" den så att fler ser den så du kan få hjälp. Detta tipset där vi går igenom hur man kan hantera och bokföra swish betalningar kanske kan vara till hjälp för dig över hur man bäst kan hantera detta i Visma eEkonomi, samt detta som går igenom hur man kan bokföra swishförsäljningar mer generellt.
Ha det fint.
Josefine
Hej Josefin, tack för din "push". Vi har administration 2000 och ingen koppling mellan bank och Spcs. Endast inbetalningarna hämtas med fil från banken.
Detta innebär att jag "manuellt" bokför kortbetalningar och swish antingen som förskott om det är lång leveranstid på ordern som kunden köpt eller så gör jag en inbetalning på 1930 för att få bort fakturan ur reskontran. Hade gärna hittat ett mer effektivt sätt att jobba.
Hej igen!
Aha okej, tack så mycket. Jag har varit i kontakt med våra produktspecialister för att kontrollera så jag inte missar något som kan hjälpa dig.
Det finns ingen optimal hantering för det du önskar eftersom skapa order är en inbyggd funktion i programmet Visma Administration. En tanke är att om du inte vill skapa en vanlig faktura till din kund, kan du skapa en kontantnota från ordern istället. Du kan även välja vilket konto som ska användas för kontantnotor (kassa) under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Kontonummer. På så sätt kan du anpassa kassakontot för dina Swish- eller kortbetalningar om du önskar det.
Min varmaste rekommendation är att du testar detta i Övningsbolaget och inte i ditt skarpa bolag. Du hittar Övningsbolaget under Arkiv - Öppna företag.
Jag har full förståelse för att du vill hitta ett arbetssätt som förenklar och så du slipper alla manuella moment. Har du varit i kontakt med mina kollegor som arbetar med integrationer? Slå gärna dem en signal och hör om det finns något som skulle kunna fungera för dig.
Du når mina kollegor på 0470 - 70 61 00.
Och om vi har någon annan användare som har något härligt tips att dela med sig av till @Jennie1977 så är det mycket uppskattat. För information så har jag flyttat din tråd till området för Visma Administration så du kan förhoppningsvis få hjälp från andra användare som använder programmet.
Ha det fint.
Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.