Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hantering av leverantörsfaktura och kreditfaktura, där kreditfakturans belopp är större

Hej!

På en leverantörsfaktura har jag fått en kreditfaktura utställd. Beloppet på krediten är dock större än på orginalleverantörsfakturan. Detta gör att kvittning ej är möjligt.

Originalfakturans belopp är på tot 1681 SEK men min kredit är på 2606 SEK.

Hur bokför jag detta? Jag har fått en inbetalning på 925 SEK ifrån leverantören.

tacksam för svar!

Henrik

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Jag tänker mig att du har registrerat en leverantörsfaktura och en leverantörskreditfaktura i programmet, på sina respektive datum. Är kreditfakturan och utbetalningen från leverantören på samma datum? I så fall kan du gå in under Betalningar - Utbetalningar och markera båda fakturorna. Klicka sedan på Ändra datum med mera upptill. Fyll i betaldatumet och se till att rutan Ändra status till Betald är ibockad innan du klickar på OK. Betalningen registreras nu mot kontot för manuella utbetalningar som du har valt i företagsinställningarna under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Företag - Kontonummer. Vill du inte ha det kontot kan du dubbelklicka på fakturorna innan du ändrar datum och status och lägga in vilket konto du önskar ska påverkas av betalningen i fältet Utbetalningskonto.

Om det inte är samma datum på kreditfakturan som utbetalningen kanske du inte vill bokföra dem på samma datum. I så fall går du in under Betalningar - Utbetalningar och markerar debetfakturan. Klicka sedan på Ändra datum med mera upptill. Fyll i betaldatumet som då är kreditfakturans datum och se till att rutan Ändra status till Betald är ibockad innan du klickar på OK. Gör sedan om proceduren med kreditfakturan och ange datumet när du fick in pengarna på ditt konto som betaldatum. Vilket utbetalningskonto som påverkas är samma som i föregående exempel och vill du ändra gör du på samma sätt.

När du är klar kan du journalföra och bokföra betalningarna.