Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur återboka redan avbokade och journalförda kundfakturor?

Vi har fått överföringar från vår moder månatligen där en del skulle bokas som erhållet aktieägartillskott och resten som betalning för fakturor. 
Detta är gjort och journalfört och inga problem med det MEN nu kommer nya direktiv i det att en större andel av överföringarna måste bokas som erh aktieägartillskott och följaktligen en mindre del ska bokas av som betalning av fakturor.(fakturorna är redan avbokade i reskontran)
Finns det något sätt jag kan få reskontran att stämma med kto 1510 när jag nu ska ha en större kundfordran på modern?

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-13

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilket saldo är rätt; 1510 eller reskontran

För det fall det är reskontran torde en ombokning mellan 1510 och 209X Aktieägartillskott hjälpa

Mikael

Varför inte skapa ett konto 1511. och där föra in alla transaktioner som avser fakturor till mamman. Tror inte att det går att göra förändringar i reskontran.

Ett alternativ är att lägga tillbaka en backup som skapats före första bortbokningen och på det sättet

få till det hela. Därefter måste man köra om alla händelser som skapats därefter. Mycket jobb alltså.

Ev skulle man kunna mata in de fakturor som är aktuella igen. Men då som manuella fakturor. Går om man lägger till ett etta framför fakturan. Sedan får man justera det hela genom manuella bokningar i bokföringen. Kanske den smartaste lösningen när jag tänker till lite.


tomas

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar.
Jag inser att jag inte kommer att få reskontran mot modern att stämma mot 1510 så jag funderar på att bara boka tillbaka de inbetalningsjournaler som blivit felaktiga och använda motkonto 2093 erh aktieägartillskott (där inbetalningarna en gång bokades när de kom in på banken).

Ja det är en lösning. Men då får man inte reskontran att stämma alls. Varför inte boka 2093 och 1511 mot vartannat. då har du en reskontra som stämmer förutom fordran på modern.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det fina i denna problematik är att hela reskontran är fakturor till modern enbart.

ok!

Då kan det se lite konstigt ut med 1511.

Men det kan ändå vara en lösning. Får ändra benämning så att det stämmer bara.