Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokar man bort gamla, obetalda medlemsavgifter i Administration?

Jag är nybliven kassör för ett älgskötselområde och har stött på ett problem som jag nu hoppas att ni kan hjälpa mig med. Jag köpte ett bokföringsprogram, Visma Admin 200, av er när jag startade och har hunnit en bit på väg i detta bokföringsår. När jag la upp företaget så använde jag mig av föregående års balansrapport för att lägga in de utgående balanser som fanns där. Bland annat fann det en post Övr. interimsfodringar, konto 1790, som jag la in på ingående balans. Dessa fodringar var mycket gamla medlemsavgifter som inte hade betalats och dessa medlemmar finns idag inte kvar längre inom området. Vid senaste styrelsemötet bestämdes att vi skulle "boka bort" dessa fodringar så inget gammalt skulle ligga kvar längre. Min fråga är nu:
Hur ska jag göra för att få bort detta ur bokföringen när jag inte har något konto med rest i bokföringen att kontera konto 1790 emot? Kan jag skapa ett nytt konto i kontoplanen och kontera mot det, så att det vid nästa balansrapport blir "noll", så att inget ligger kvar till nästa år om ni förstår hur jag menar? Fick genom e-mail till er support svaret att jag säkert skulle lägga det som en kundförlust. Då skulle det gå över från balansrapporten till resultatrapporten och på så sätt inte bli "liggande kvar" under flera år framåt. Det låter bra, men vilket konto ska jag då använda så det blir rätt? Jag hittar inget i den befintliga kontoplanen (BAS 2009) som så där direkt ger mig tanken "kundförlust". Ska väl tillägga att jag är amatör på detta:) Om det inte finns något färdigt konto och jag ska skapa ett nytt, vilken grupp ska jag då lägga det i? /Cilla

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Cilla

Jag förstår problematiken och min första motfråga är om er ekonomiska förening är momspliktig?

Egentligen borde de gamla kundfordringarna varit bokförda på konto 1510 men jag köper att någon har bokat upp kundfordringar på övriga interimsfordringar 1790. Bara vi vet hur de bokades upp där en gång i tiden. Vi tar det som ett exempel, om vi har 10 000 kr som IB på konto 1790 och föreningen har bokfört beloppet som försäljning t.ex. konto 3041 med utgående moms, konto 2611. Då har vi rätt att få tillbaka momsen om kunden inte kan betala och vi har gjort allt som står i vår makt att driva in fordringarna genom att skicka ärendet till inkasso eller kronofogden. Då bokar vi kredit 1790, 10 000 kr, debet 6350 kundförluster, 8 000 kr och debet 2641, ingående moms 2 000 kr. Då har vi städat bort fordringarna på 1790. Om föreningen inte är momspliktig bokar du bort hela beloppet mot 6350.

Finns inte konto 6350 i kontoplanen så kan du markera ett konto som ligger i samma härad och som förslagsvis börjar på 63xx. Klicka på kopieraknappen och döp det nya kontot till 6350, Kundförluster.

Lycka till med jakten!

Hälsningar
Pär
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Pär!
Nej, vi är inte momspliktiga så det är ett nytt konto, 6350, som gäller. Jag trodde nog att man skulle kunna göra på det viset men visste inte inom vilken grupp jag skulle lägga det för att det skulle bli rätt. Tack så hemskt mycket för svaret!! Detta forum är guld värt för en nybörjare som jag, tack!!
Lycka till själv!
/Cilla
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Bokföringsproblem.


Hej

Jag är kassör i en samfällighetsförening och har problem med vad jag ska göra med
bl.a. obetalda avgifter, konto 1220, från medlemmar som har flyttat sedan flera år.
I styrelsen är vi eniga om att de skall bort, men hur gör man? Kreditfaktura? Vad händer då med bokföringen?
Vi har även på konto 1210, 1230 och 2399 fordran sedan många år som vi också vill ha bort.
Ingen i föreningen är hemma på bokföring, vi klarar det vardagliga men sådant här är lite utanför vårt kunnande.
Lasse