Jag är nybliven kassör för ett älgskötselområde och har stött på ett problem som jag nu hoppas att ni kan hjälpa mig med. Jag köpte ett bokföringsprogram, Visma Admin 200, av er när jag startade och har hunnit en bit på väg i detta bokföringsår. När jag la upp företaget så använde jag mig av föregående års balansrapport för att lägga in de utgående balanser som fanns där. Bland annat fann det en post Övr. interimsfodringar, konto 1790, som jag la in på ingående balans. Dessa fodringar var mycket gamla medlemsavgifter som inte hade betalats och dessa medlemmar finns idag inte kvar längre inom området. Vid senaste styrelsemötet bestämdes att vi skulle "boka bort" dessa fodringar så inget gammalt skulle ligga kvar längre. Min fråga är nu:
Hur ska jag göra för att få bort detta ur bokföringen när jag inte har något konto med rest i bokföringen att kontera konto 1790 emot? Kan jag skapa ett nytt konto i kontoplanen och kontera mot det, så att det vid nästa balansrapport blir "noll", så att inget ligger kvar till nästa år om ni förstår hur jag menar? Fick genom e-mail till er support svaret att jag säkert skulle lägga det som en kundförlust. Då skulle det gå över från balansrapporten till resultatrapporten och på så sätt inte bli "liggande kvar" under flera år framåt. Det låter bra, men vilket konto ska jag då använda så det blir rätt? Jag hittar inget i den befintliga kontoplanen (BAS 2009) som så där direkt ger mig tanken "kundförlust". Ska väl tillägga att jag är amatör på detta:) Om det inte finns något färdigt konto och jag ska skapa ett nytt, vilken grupp ska jag då lägga det i? /Cilla
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.