Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur skriver jag ut påminnelse vid avslag av skattereduktion

Om en kund får avslag på skattereduktion ska det gå att göra en "påminnelse" med resterande belopp där det står att det blivit avslag. Hur gör jag detta?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Börja med att gå in på Skattereduktion husarbete. Från och med version 2013.0 hittar du nu funktionen under Betalningar - Husarbete. På flik 2 Beslut fyller du i beslutad skattereduktion och eftersom det blivit ett avslag skriver du noll i detta fält. Sedan väljer du Färdigställ beslut.

I och med detta så är kunden nu skyldig att betala resterande del och då kan du skriva ut en påminnelse från programmet och skicka till din kund. Du hittar funktionen under Betalningar - Betalningspåminnelser. På påminnelsen skrivs det även ut en text att den preliminära skattereduktionen helt eller delvis blivit avslagen. 

Hör gärna av dig igen om något är oklart eller om du har fler frågor.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag skickar en påminnelse med avslag från skatteverket och kunden senare vill använda rot på tex sambon. Kan man "ångra" beslutet?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 

En kund blev har blivit godkänd av SKV för en liten del av beloppet. Resten vill kunden söka på nytt i hennes mans namn. Hur gör jag det? 

Tack på förhand, 
Michael. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

För att kunna ansöka om skattereduktion för ytterligare en person behöver det personnumret finnas på fakturan och i dialogen som öppnas när man klickar på Fördela skattereduktion. Är fakturan journalförd eller att betalningen på fakturan är journalförd går det inte att göra någon ändring. Man måste då kreditera fakturan och skapa en ny till kunden med båda personnumren inlagda under Fördela skattereduktion. 

Är däremot inget journalfört på fakturan kan man ångra ansökan till skatteverket, radera inbetalningen på fakturan och ta bort bocken i Utskrivet - Faktura. Då kan man via Fördela skattereduktion lägga till personnumret på person två och fördela beloppet, sedan skapa en ny ansökan till skatteverket.