Hej,
Hur importerar du in artikelregistret till web shopen?
Kommer dessa uppgifter på fil från er leverantör?
Hör med leverantören om de har en prisfil som är anpassad för Visma Administration.
//Davor P
Hej,
Ja, alltså, ursäkta om jag var otydlig, men det är exakt samma artikelnummer i webbshoppen som vi har i vårt register.
Frågan är alltså hur denna fil som ska komma från leverantören ska se ut, och hur man då importerar den för att skapa en ny faktura.
Alltså, kortfattat, hur ska ett fakturaunderlag se ut från vår leverantör för att kunna importeras i systemet och bli en faktura?
(Så att vi inte behöver handjaga in alla artikelnummer.)
En beskrivning av filformatet vore toppen, samt vilket menyalternativ/knapp man trycker på för att importera en fil enligt det formatet.
Hej @metaglinn,
Det finns två vägar att gå.
Antingen läser man in artiklarna i Visma ELLER webshopen.
Sen vill det till att det finns en integration mellan shop och Visma Administration.
Jag har för mig att när jag själv sysslade med E-handel för att par år sedan så hade vi shopen som primärt artikelregister. Via shopen läste vi in artiklar och ordrar till Administration. Sen lät vi Visma Administration skapa fakturorna med de uppgifter som kom från shopen.
Hoppas att detta hjälper dig vidare.
Primärt hade jag rekommenderat dig att du kontaktar e-handerlsleverantören och hör dem dem hur integrationen ser ut. Det är förmodligen där du får börja nysta i det hela. Vi hade en 2-vägs kommunikation mellan Visma och webb. Detta var visserligen för 10 år sedan så ett och annat kan ha ändrats under den tiden.....
//Davor P
Sen vill det till att det finns en integration mellan shop och Visma Administration.
Ja, det är alltså det vi vill bygga.
Det är vi själva som är "e-handelsleverantören" i detta fall. Jag är systemutvecklare. Jag har byggt webbshopen, och kan alltså generera vilka filer jag vill därifrån.
Jag efterfrågar alltså hur denna integration ska se ut, alltså hur filen som kan läsas in av Visma Administration ska se ut. Och var någonstans i programmet man läser in den (hittar inte ens något menyalternativ för det).
Har googlat men hittar ingen information om det, inte ens ett exempel (vilket hade varit guld).
Känns oerhört märkligt att denna information inte bara är en publik länk någonstans. Visma borde väl vilja att folk anpassar sina system för sånt som Visma sedan kan läsa in, och i detta fall skapa fakturor från.
Jag har för mig att de har någon form av licensavgift för att du skall kunna koppla det som du vill. Med denna licensavgift har jag för mig att de även släpper "all" dokumentation så att man kan koppla ihop det hela.
//Davor P
Haha.. OK.. OMG satan vad patetiskt... Men då vet jag. Tack. 👍
Jag vet inte om de har kvar möjligheten till att ha en egen integration som man inte har för avsikt att använda mer än för eget bruk till en lägre avgift.
Hör med dem på Visma - https://vismaspcs.se/partners-och-aterforsaljare/utveckla/villkor
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.