Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

oliwia66
UTFORSKARE

Inbetalning

Har gjort en inbetalning som jag journalfört. Problemet är att jag lade in en större summa en vad inbetalningen var på.  Hur ska jag rätta till detta. 

MVH/Oliwia 

3 SVAR 3
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @oliwia66

Detta går att lösa på två olika sätt. Det går att göra detta manuellt i din bokföring genom att skapa en verifikation och välja de konton du använde när du bokförde betalningen. Viktigt att du gör den verifikationen omvänd så att beloppen bokas bort från bokföringen. 

Det andra alternativet är att du skapar en kreditfaktura och betalar den på samma sätt med exakt samma summa. Då när du journalför tar dessa ut varandra helt i bokföringen. Du skapar sedan en helt ny faktura och lägger in rätt betalning och journalför. Denna variant har fler steg men jag rekommenderar ändå detta alternativ. Anledningen är för att det blir enklare att stämma av, du minimerar risken för fel i bokföringen och den nya fakturan ser snyggare ut. 

Hojta gärna om några följdfrågor dyker upp. Annars önskar jag dig en fin vecka! ☀️
/Ebba 

Tack för det. Men om jag nu har bara har fått in en del av totalbeloppet och skrivit in fel summa hur gör jag då. Jag väntar in en betalning till innan hela fakturan är slutbetald.  

Om jag vore dig hade jag krediterat enligt instruktionen ovan. Sedan hade jag skapat upp den nya korrekta fakturan och registrerat betalningen precis som du fått den. Det kommer då ligga kvar ett saldo som du sedan registrerar igen när du väl får in det. 

Hänger du med på hur jag tänker? 😊
/Ebba