Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Informationsrader i Visma Tid och Administration (integrerat)

Hej! Vi skulle vilja få en rad med totalt fakturerat/projekt på våra fakturor. Det går att lägga till en rad totalt fakturerat/kund men det blir ju tokigt om en kund har flera projekt. Är det inte fler som vill ha denna information på sina fakturor? Sen vill vi kunna lägga in ett längre fält i Visma Tid då vissa kunder/projekt kräver kontosträngar mm som är betydligt längre än det fält som heter "kundens ordernummer" som finns under projekt och fliken "fakturering".

7 SVAR 7
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om du fakturerar en kund flera olika projekt kommer detta som olika fakturaunderlag/orderunderlag.

Du kan nämligen i Visma Tid markera rutan Fakturera alla underlag för en kund på samma faktura (samfakturera) när du står under Skapa underlag.
Då kommer varje projekt för sig på fakturaunderlaget som förs över till Administration.

Gällande det längre ordernumret kanske du kan använda dig av fältet Extra fakturatext . Där kan du skriva en längre text som också förs över till fakturan/ordern i Visma Administration.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna,

Vi har bockat ur denna ruta pga att vi måste ha en faktura/projekt oavsett om det är samma kund eller ej. Men kan man få in en rad totalt fakturerat/projekt och ej per kund? Hur får jag in denna text i sådana fall? Vart hittar jag fältet Extra fakturatext? Kan jag ange olika text där/projekt? Alla projekt har ju specifika ordernummer och märkningar.

Tack på förhand!

/Sara
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej igen Sara!

Jag kollar vidare på din första fråga och återkommer med ett svar imorgon.

Gällande Fakturatexten kan du i Dagregistreringen och i Utläggsregistreringen fylla i Extra fakturatext.

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Vi har inte fältat "extra fakturatext" i vår dagregistrering. Men det innebär att man måste ange denna text varje gång man registrerar tid på projektet? Vi vill ha en fast text som alltid kommer med när vi fakturerar då många projekt som sagt har långa märkningar som måste finnas med på fakturan. Denna text skall finnas med på själva fakturan, inte på underlaget. Jag hoppas du förstår vad jag menar?

Tack för dina svar!

Med vänliga hälsningar
Sara

Hej!

Inställningen för att kunna skriva en fakturatext gör du under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar, Registrering tider/utlägg. Markera rutan Extra fakturatext.

Om projektet har faktureringsinställning på Fastpris med delfakturering eller A conto-fakturering kan du direkt på projektets flik Fakturering skriva in en Extra fakturatext som kommer med automatiskt.
Texten kommer med både på underlaget och på själva fakturorna.

Gällande summeringen som du vill få på dina fakturor.
Är det då en summering av vad du tidigare fakturerat denna kunden eller har jag totalt missuppfattat dig?

Du skrev i ditt förstsa inlägg att du får med en rad med totalt fakturerat/kund, hur menar du då?

Återkom med ytterligare information så hjälper jag dig gärna!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Måste projektet vara inställt på Fastpris eller A conto för att man skall kunna lägge in en extra fakturatext enligt ovan? Det jag efterlyser är ett fält som är längre än det som ligger under fliken Faktuering på projektet och som heter Kundens ordernummer. Här kan man bara skriva ett visst antal tecken som är alldeles för få.

Vi vill få en summering på vad som tidigare fakturerats per projekt så att kunden kan se på fakturan hur mycket det är. Jag fick hjälp av supporten på Visma att lägga in en sådan rad, men då summerades hur mycket som fakturerats totalt/kund. Detta blir ju fel då vi vill kunna följa upp totalt fakturerat/projekt. Vissa kunder har flera projekt i rullning samtidigt och eftersom vi skickar en faktura/projekt blir det ju fel med en total summering/kund på fakturan. Det borde väl gå att få till samma summering fast per projekt?

Mvh
Sara
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Du kan alltid direkt i Dagregistreringen lägga till en text i Extra fakturatext när du har aktiverat det i Företagsinställningarna. Däremot kan du om projekttypen är Fastpris eller Aconto, direkt på Register - Projekt lägga in en extra fakturatext som alltid kommer med.

Efter att ha kontrollerat dina ärenden med supporten fattar jag som att du i Visma Administration har gjort en malländring för att summera faktuerat per kund.
Det finns tyvärr ingen enkel ändring som gör att du även kan få fakturerat per projekt, eftersom det inte sparas på samma sätt i Visma Administration.

Jag rekommenderar att du tar en kontakt med våra partners och ser om någon av dem kan hjälpa dig att skapa den här rapporten. Du hittar våra partners här:
Visma Spcs Partner
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~