Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kriwic
UTFORSKARE

Inläsning av återrapporteringsfil utbetalningar

När jag läser in återrapporteringsfilen för utbetalningar i programmet så uppdateras inte betalningarna till betalda. Filen flyttas som den ska men det sker inget i programmet utan jag måste ändra betalstatus manuellt. Filformatet är CAMT054.

Är det någon som vet vad det problemet beror på?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @kriwic 

Ditt filformat är helt korrekt och på något vis ska vi klura ut varför du måste göra manuella moment. 

Stegen för att läsa in en återrapporteringsfil ser ut så här:

Gör så här för att hämta och läsa in en återrapporteringsfil: 

1. Välj Betalningar - Utbetalningar.
  2. Välj kommandot Gå till internetbank för att komma till bankens hemsida. Du kan också gå till din internetbanks hemsida på vanligt sätt via din webbläsare.
  3. Hämta din återrapporteringsfil. För mer information om hur du hämtar filen kontaktar du din bank. När filen är hämtad går du tillbaka till ditt program.
  4. Välj kommandot Läs in återrapporteringsfil.
  5. Markera filen du vill läsa in och klicka på Öppna.

När inläsningen är klar får du upp en informationsruta som visar vilka fakturor som har blivit betalda och totalsumman för dessa. Den kan du välja att skriva ut. De betalda leverantörsfakturorna har ändrat status till Betald.

I och med att du får göra manuell handpåläggning för att betalstatus ska ändras så är min rekommendation att du slår en signal till oss nästa gång du ska läsa in en återrapporteringsfil så vi får se hur det arbetssätt ser ut och så allt är korrekt inställt. Det är ju automatiken vi vill åt tänker jag 🙂 

Välkommen att kontakta supporten