Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inpris som standard vid fakturering

Hur ska jag gå tillväga för att få inpriset att dyka upp på fakturan som standard när jag skriver artikelnumrena? Nu får jag bara rek utpriserna.
Jag har läst in prisfilen och rabattfilen, så jag ser i "prisinläsning" även mina priser där rabatten är med.
Jag har 2 försäljningsprislistor, 1 med grossistens namn, och 1 som heter Kund, där jag vill ha ett materialprispåslag på 20% av lista 1 inpriser. Blir tokig på detta, snälla hjälp innan man hittar något basic program istället.

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Under Försäljning - Försäljningsprislistor kan du klicka dig in på den prislista du vill förändra. På fliken Prisomräkning kan du räkna om priserna med antingen en procentsats eller ett belopp genom att ange det i Omräkningsvärden. Du väljer där även vad de nya priserna ska baseras på, inpris, nuvarande prislista eller prislista. Om det nu är de priser som du har som inpris på artiklarna som du vill ha som utpris fast med 20% påslag, ska du där välja att basera på inpris. 

Ta en säkerhetskopia av ditt företag under Arkiv - Säkerhetskopiering innan du gör detta. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen och tack för svar.
Det fungerar inte att göra så, då programmet baserar sin omberäkning på priserna "inpris utan rabatt". som dessutom programmet automatiskt lagt in som rek utpris. däremellan kolumnerna står "inpris", alltså det pris jag har EFTER mina rabatter.
Programmet verkar inte kunna beräkna tex ett materialpåslag på 20% av mina inköpspriser (med min rabatt), utan bara på priserna jag har innan min rabatt.
har idag pratat med er kundtjänst som gick bet på problemet.
Jag kan med andra ord endast beräkna priserna från ahlsell utan mina rabatter, vilket jag tycker är helt befängt. Hela anledningen med rabatter är att kunna ge bättre priser till kunden än vad andra kan göra, och då kan man inte använda sig av inpriserna utan rabatt.
Med andra ord är rabattfilen jag har via ahlsell helt onödig, då jag inte kan implementera dem priserna när jag gör en faktura. Jag ser endast mina rabatterade priser när jag är inne på prisinläsning (efter att ha läst in prisfil samt rabattfil).
Har du något annat förslag som kanske kan komma tillrätta med problemet?
Tack på förhand.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

För att kunna se ditt inpris efter rabatt och det rekommenderade försäljningspriset som finns med i din prisfil, behöver du lägga upp 2 extra försäljningsprislistor förutom den prislistan som du har till kund om den ska vara annorlunda än det rekommenderade försäljningspriset du får från leverantören.

I nedanstående exempel har jag lagt upp 3 prislistor, en till kund (nr 1), en där jag har leverantörens rekommenderade utpris (nr 2) och en där jag har mitt inpris efter rabatten (3). Vill du inte läsa in det rekommenderade utpriset behöver du bara lägga till en prislista. Detta behöver jag göra innan jag gör själva prisinläsningen.

I mallinställningarna för min prisinläsning där jag angett både prisfil och rabattfil, anger jag sedan att Inpriset läses in till nr 3 (mitt inpris efter rabatt) och att Rek utpris läses in till nr 2 (Vill du inte läsa in det rekommenderade utpriset anger du inget här).



Efter beräkningen i prisinläsningen ser det i så fall ut så
här:



Och
när jag har läst in i artikelregistret ser det ut så här:



Jag har då fått in det rekommenderade utpriset på prislista 2, mitt inpris efter rabatt på prislista 3 och kan nu gå in på prislista 1 under Försäljning – Försäljningsprislistor och göra en prisomräkning baserad på antingen 2 eller 3 beroende på vad jag vill ha för något pris. Vill du lägga på 20% utifrån ditt inköpspris efter rabatt så baserar du alltså prisomräkningen på prislista 3.


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för svar. Jag har dock en fråga: du skrev "när jag har läst in i artikelregistret ser det ut så här:"
Var läser jag in artikelregistret? förstår inte vad du menar.

I övrigt har jag följt dem stegen du angett men det fungerar inte.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det jag menar med att läsa in artikelregistret är när jag i prisinläsningen väljer "Uppdatera artikelregistret". Då bör det fungera enligt anvisningarna ovan.