Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto för lev.fakturor "Spärrad för betalning"

Jag vill bokföra ankommande lev.fakturas moms och nettot på ett balanskonto på ett projekt innan fakturan är konterad och godkänd för betalning.

Motiv: -bokföra ingående moms vid ankomst innan attestsväng
- se förmodade kostnader på projektet i BR för projektet innan kontering.

Idéer på artbetsgång?

4 SVAR 4
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

För att en leverantörsfaktura ska kunna bokföras (journalföras) måste den vara attesterad och dessutom balansera i konteringen.

Du kan direkt på leverantörsfakturan lägga upp momsen och ett tillfälligt kostnadskonto som du skapar själv och eventuellt döper till Ej attesterade kostnader.
Något balanskonto för förmodade kostnader har jag inte hört talas om tidigare. Men du kan säkert kontrollera med någon redovisningskonsult hur du bör göra.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Om fakturan sen inte ska skickas iväg i någon betalfil kan du markera rutan Spärrad för betalning tills det är okej att betala den.
/Anna
Anna Svensson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anna och tack för ditt svar!

Var selekterar man fram leverantörsfakturor som är "Spärrad för betalning" på skärm och utskrift?

Hej!

För att få fram fakturorna på skärmen kan du högerklicka i listläget och lägga till kolumnen Autogiro/Spärrad. Sen kan du i listläget välja urvalet Inhemska, ej bet.

I dagsläget finns ingen funktion för att göra urval i utskrifter och rapporter, detta diskuteras i tråden: Autogiro i egna rapporter - Administration
Lägg gärna en kommentar i den tråden, så blir du meddelad när detta är åtgärdat.

/Anna
Anna Svensson