- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Kredit felaktigt bokförd som debet
Vi har råkat bokföra en leverantörs-kredit som en debet. Leverantörsfakturan skickades i fil och är betald till leverantören, även bokförd som betald. Saldot på den felaktiga fakturan är alltså 0kr.
Vi har nu fått tillbaka den summa pengar vi felaktigt betalat till leverantören + den summa vi skulle erhållit enligt den ursprungliga kreditfakturan. Fakturan är från en månad där momsen redan är rapporterad och inbetald.
Hur bokför vi detta på bästa sätt?

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Mvh
Annica
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Är det en mindre summa i förhållande till den totala momsen den månaden skulle jag tippa på att de inte tycker du skall krångla med en rättelse av inlämnad momsdeklaration utan göra ändringen i innevarande månad.
Med deras svar som grund är det bara att köra vidare med att lägga ändringen i den momsdeklaration de "tvingar dig till".
//Davor P
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Måste börja med att säga att jag är mycket imponerad över hur snabbt jag fick svar! Mycket tacksam för detta!
Jag valde att kontakta momsenheten så får jag se vad de svarar. Tog det på mail så jag får svaret skriftligt.
Pengarna är insatta som en vanlig bg-insättning. Ska jag boka dem mot 1940 (bank) eller 2440?
Mvh Elin
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag förutsätter att du har en automatisk överföring av journaler till bokföringen.
Jag gör följande antagande kring följden av transaktioner:
Faktura 1 - Debetfaktura (10 kr)
Faktura 2 - kreditfaktura som bokats fel (1 kr)
Faktura 3 - Kredit 1 som skall rätta FAKTURA 2 (1 kr)
Faktura 4 - Kredit 2 som skall kreditera faktura 1 delvis (1 kr)
Lägg in alla fyra fakturorna i reskontran
--------
Nu ska vi försöka rätta till utbetalningar och inbetalningar på kontot
Du betalar faktura 1 och 2 på totalt 11 kr
Leverantören betalar tillbaka 2 kr
-------
Utbetalningar
Utbetalning 1 - faktura 1
Utbetalning 2 - faktura 2
---------
Leverantören betalar tillbaka 2 kr
Markera faktura 3 och 4 för manuell betalning
Du ändrar status från EJ BETALD till BETALD
Skriv ut journalen på dessa två betalningar.
Nu får du en utbetalningsjournal som ser lite "konstig" ut eftersom du får in pengar och inte pengar ut från kontot, men det är helt i sin ordning
På journalen får du bort summorna från reskontran och du behöver inte göra manuella transaktioner.
Konto 1940 och 2440 blir rätt utan att du måste knappa något manuellt direkt på dessa konton.
//Davor P