Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kreditera kontantnota

Vi krediterar kontantnotor ibland. Vi markerar då aktuell kontantnota och skapar kreditfaktura på denna. I bokföringen (fakturajournalen) blir allt rätt. Däremot blir reskontran fel. Kontantnotan visar noll kronor och anses vara "betald" av programmet. Kreditnotan har däremot lagt sej som "ej betald" med minussaldo. Hur jag än vänder på detta, så hittar jag inte hur jag ska få bort denna differens? Det krävs plötsligt ett motkonto. Hur kommer jag förbi detta?

 

Innehållet i denna tråd har verifierats av Visma Spcs 220829

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Du behöver göra en betalning även på kreditfakturan för att får det rätt även i reskontran. När du gör den är det viktigt att du tänker på att använda kassakontot som kontantnotan bokades mot.
Fd medlem
Inte tillämpbar

När jag bokar kontantnotor (vi säljer i detta fall fakturan vidare) använder jag konton 1580/3010, jag bortser från moms. Eftersom jag väljer att använda mej av kontantnotor lägger dessa sej genast som betalda i systemet och hamnar alltså inte i reskontran. Helt ok. När jag krediterar någon av kontantnotorna blir registrering 3010/1580, detta är helt rätt. Resten av 1580 regleras då banken betalar ut redovisad mellanskillnad och jag bokför då 1930/1580, detta helt utan betaljournal från Visma, eftersom dessa fakturor i praktiken redan är betalda och har lämnat reskontran (utom kreditnotorna...). Att "använda kassakontot" som du nämner ovan är redan gjort vid själva krediteringen. Till skillnad mot kontantnotor ligger nu kreditnotan kvar i reskontran. Jag måste nu alltså(?) bevaka de inbetalning från banken som också innehåller krediteringar av kontantnota/-or för att samtidigt se till att en betalningsjournal ska skrivas ut på just dessa krediteringar - och sedan manuellt räkna fram vad som ska bokföras totalt... Suck!

Jag hade hellre sett att systemet hanterat kreditering av kontantnota på lika sätt som kontantnotan hanteras, dvs den är redan betalad och klar vid första registrering. Nu måste min lösning av detta problem bli att skriva ut en betaljournal för endast dessa kreditnotor och låta bli att bokföra denna. 

Samma problem dyker upp om vår kund ena dagen kommer och betalar kontant för att lite senare ändra sej och vill ha köpet mot faktura istället. Blir fel och omständigt. Har vi tur är inte journal utskriven ännu, utan kontantnotan går att makulera 🙂

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det stämmer att saldot bokas bort från ditt kassakonto direkt vid krediteringen av fakturan, så rent bokföringsmässigt bör det stämma så fort du tagit en fakturajournal. Dock behöver du fortfarande registrera en betalning på kreditfakturan, men när du väljer att lägga betalningen mot kassakontot kommer inte detta att belastas i din bokföring utan det är bara för att den ska försvinna ur reskontran. Känner du att du vill ha bort dem ur reskontran direkt kan du registrera dem som betalda på en gång och sedan godkänna inbetalningsjournalen, du behöver då alltså inte välja att detta inte ska överföras till bokföringen då kassakontot som sagt inte kommer belastas. Ta gärna inbetalningsjournalen till bildskärm först så kommer du se hur det hanteras.

Här är ett exempel på en inbetalningsjournal med bokföringsunderlag som innehåller en kreditbetalning mot kassakontot, där jag valt att använda 1580 som kassa-konto enligt ditt exempel.