Hej Lenasekonomi!
För att registrera kundförluster i Administration har du två alternativ;
1. Direktbetala fakturan, som du var inne på, genom funktionen Direktbetala. I forumet har vi en bra guide för hur du direktbetalar en kundförlust direkt på en faktura, samt hur du ska göra med momsen vid kundförluster.
2. Gör bortskrivning via inbetalningsbunt - detta tror jag är det smidigaste för dig. Har du fler fakturor med samma betaldatum och betalsätt kan du nämligen lägga in dem i samma inbetalningsbunt.
Det gör du genom att gå in på Betalningar - Inbetalningar. Välj sedan Ny.
Skriv in rätt betaldatum och ange vilket betalsätt som har använts.
Ange sedan fakturanummer för fakturan kundförlusten avser, programmet kommer att plocka upp fakturans uppgifter. Därefter anger du det belopp som kunden betalat in under Belopp.
I rutan nedanför som heter Bortskrv anger du bortskrivningskod. Har du inga bortskrivningskoder kan du lägga in dem genom att antingen välja Ny eller under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning - Bortskrivningar.
Du behöver ange en bortskrivningskod för själva kundförlusten och en för momsen, beloppet för kundförlust respektive moms anger du i kolumnen Belopp.
Om du har ytterligare frågor är du välkommen att återkomma!
/Tinne