2015-02-11
08:15
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2015-02-11
08:15
Kundstatistik med urval på avvikande leveransadress
Hej!
Vi har kunder som har avvikande leveransadresser upplagda.
Vi skulle nu vilja ta ut artikelstatistik på dessa kunder baserat på leveranspostorten i den avvikande leveransadressen. Gärna även med urval på artikelnummer.
Går det?
Vi har provat med "Kundstatistik - Artiklar...", men anger vi t.ex. "Gävle" i urvalsfältet "Lev ort" samt kundens kundnummer så får vi ingenting på rapporten.
Anger vi bara kundnumret som urval så fungerar det som förväntat.
MVH
/Daniel Olofsson
Svara
4 SVAR 4

Fd medlem
Inte tillämpbar
2015-02-11
09:39
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2015-02-11
09:39
Hej!
Det låter som du har gjort helt rätt urval. Jag testade själv med de uppgifter du angivit och det verkar fungera. Det kan inte vara så att ni angivit postorten i ett annat fält, t ex Adress2, under avvikande leveransadress?
Det låter som du har gjort helt rätt urval. Jag testade själv med de uppgifter du angivit och det verkar fungera. Det kan inte vara så att ni angivit postorten i ett annat fält, t ex Adress2, under avvikande leveransadress?
2015-02-12
07:49
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2015-02-12
07:49
Hej!
Nej, leveranspostorten ligger i rätt fält, så det är det inte.
Däremot har vi testat lite mera och det visar sig att problemet uppstår på kunder med flera avvikande leveransadresser upplagda och man i urvalet väljer en postort från någon av de alternativa avvikande leveransadresserna (d.v.s. inte den avvikande leveransadressen som ligger förvald när man skapar en ny order på kunden).
Ska det verkligen vara så, eller gör vi något annat fel?
Eller kan man göra på något annat sätt?
MVH
/Daniel Olofsson
Nej, leveranspostorten ligger i rätt fält, så det är det inte.
Däremot har vi testat lite mera och det visar sig att problemet uppstår på kunder med flera avvikande leveransadresser upplagda och man i urvalet väljer en postort från någon av de alternativa avvikande leveransadresserna (d.v.s. inte den avvikande leveransadressen som ligger förvald när man skapar en ny order på kunden).
Ska det verkligen vara så, eller gör vi något annat fel?
Eller kan man göra på något annat sätt?
MVH
/Daniel Olofsson

Fd medlem
Inte tillämpbar
2015-02-12
10:38
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2015-02-12
10:38
Hej igen!
Urvalet görs på postort för den avvikande leveransadress som är vald på kunden i kundregistret. Dessvärre går det inte att göra urval på eventuella icke valda leveransadresser. Detta beror på att rapporten bygger på registret Kunder. Om du istället gör urval på en rapport med fakturor, t ex Fakturasammandrag, kan du göra urval på specifik leveransadress. Då görs urval på specifikt vald adress på respektive faktura. Där får du dock ingen artikelstatistik, utan endast en summering av fakturerat belopp.
Urvalet görs på postort för den avvikande leveransadress som är vald på kunden i kundregistret. Dessvärre går det inte att göra urval på eventuella icke valda leveransadresser. Detta beror på att rapporten bygger på registret Kunder. Om du istället gör urval på en rapport med fakturor, t ex Fakturasammandrag, kan du göra urval på specifik leveransadress. Då görs urval på specifikt vald adress på respektive faktura. Där får du dock ingen artikelstatistik, utan endast en summering av fakturerat belopp.
2015-02-14
09:25
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2015-02-14
09:25
Hej!
OK. Då vet vi.
Att gå via faktura är inget alternativ då det är en specifik artikel vi vill åt.
Men tack hör hjälpen.
/Daniel
OK. Då vet vi.
Att gå via faktura är inget alternativ då det är en specifik artikel vi vill åt.
Men tack hör hjälpen.
/Daniel
