Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lager och kontona 2995/1400

Hej,

när det gäller lagerhantering bokföringsmässigt så har vi ständigt missvisande siffror.
Nu skulle jag vilja ha hjälp först med att få veta vilka dokument jag ska skriva ut i samband med en avstämning av lager vid varje månads slut och hur ska jag gå till väga för att stämma av i Visma 2000. Vi kopplar gjorda beställningar mot inkommande följesedel och som jag vidare plockar upp vid inbokning av leverantörsfaktura.

Tack på förhand!
/Radde

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
På vår supportwebb har vi ett flertal dokument som beskriver mer om lagerfunktionens olika delar i programmet. Du hittar till den skrivna hjälpen för Administration 2000 här:
Välkommen till hjälpen för Visma Administration 2000

Ett dokument som jag vill lyfta fram direkt är följande:
Lagerbokföring och lagervärdering

Det beskriver vilka konteringar som utförs av programmet och när.

För att stämma av lagervärdet med bokföringen kan du skriva ut en lagervärdeslista och jämföra den med en kontoanalys på ditt/dina lagerkonton. Viktigt då är att alla lagerförändringsjournaler är utskrivna först. Tänk på att inte bakdatera lagerförändringsjournalerna vid utskrift utan att du skriver ut dem i tur och ordning.

I följande arbetsgång hittar du tips på vad du kan kontrollera om ditt lager inte stämmer.
Lagret stämmer inte

För att stämma av konto 2995 använder du dig av rapporterna Skuld inkommande följesedel, som finns i programmet, och Leverantörsfakturadatum innan följesedeldatum, som du laddar ner från vår hemsida under rubriken Lager.
Leverantörsfakturadatum innan följesedeldatum

Rapporten Leverantörsfakturadatum innan följesedeldatum används som en komplettering till Skuld inkommande följesedlar. Den visar skulden på de inkommande följesedlar som är upplockade på en leverantörsfaktura med ett tidigare datum än följesedeln. Du ska ha skrivit ut och bokfört lagerförändringsjournalen till det datum du väljer som avstämningsdatum.

Rapportens belopp ska minskas från det belopp som rapporten Skuld inkommande följesedlar visar, för att kunna stämmas av mot saldot på kontot för Skuld inkommande följesedlar (exempelvis 2995).
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, bra med länken - Lagret stämmer inte.