Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lagerpåverkan i Visma Administration

Fick precis reda på av en kollega att det datum som står som leveransdatum styr när en vara bokförs. Jag undrar anledningen till detta? För mig är det helt ologiskt att detta måste ändras manuellt!?! Varan försvinner ur lager när den faktureras. Varför ändras det inte per automatik så lagerpåverkan sker samtidigt?

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

När det gäller order så finns det en ruta nedtill inne på varje order som visar ett lagerbokföringsdatum. När du markerar fältet Levererad på ordern aktiveras fältet Lagerbokf.datum. Du kan ändra datumet fram tills att du skrivit ut lagerförändringsjournalen. Det är datumet i fältet Lagerbokf.datum som anger när artiklarna anses som utlevererade på utskrifterna Lagervärdeslista och Lagertransaktioner. Utleveransen kommer med på den lagerförändringsjournal du skapar med datum efter datumet i Lagerbokf.datum, om fältet Levererad är markerad. Verifikationen bokförs på det datum som lagerförändringsjournalen skrivs ut.

Om du istället skapar en faktura från order, utan att markera ordern som levererad, blir datum för lagertransaktionen samma som fakturadatum. Samma sak gäller om du skapar en faktura utan order. Även här bokförs utleveransen på det datum som lagerförändringsjournalen sedan skrivs ut.