Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annelie10
MEDLEM

Land även på svenska kunder

hur får jag med land i fakturaadressen till en svensk kund som har fakturahantering i utlandet?

10 SVAR 10
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

På objektet Kundens land på fakturamallen ligger som standard ett villkor som heter %EXPORT. Det betyder att Land endast skrivs ut när kunden är markerad som exportkund.

Om du vill att land ska skrivas på alla kunder, oavsett land tar du bort villkoret helt.
Vill du bara ha Land till just den här kunden kan du i villkoret skriva %EXPORT eller %Kundnr="100"
I mitt exempel gäller detta kund med kundnummer 100.

Ändringarna gör du i Malleditorn. Gå in under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar, Dokumentmallar. Klicka på den lilla grå pilen till höger om din fakturamall så öppnas ett nytt fönster, Utskriftsmallar.
Markera den mall du vill använda och klicka på Ändra eller Kopiera som ligger uppe i menyn för att öppna malleditorn.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Vi har ett liknande problem, men vi vill istället att kundens land skrivs ut på fakturan om det är något annat än SE (Sverige). Hur ska villkoret i mallen skrivas då?

Hej!

Vanligtvis har alla utländska kunder en markering i Export så standardmallen borde funka fint.

Om dina kunder av någon anledning inte har det kan du använda dig av villkoret %Kund->Land!="Sverige"

Utropstecknet i formeln betyder Inte.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Villkoret fungerade bra! Det gamla villkoret med krav på export fungerar inte så bra för oss eftersom vi har flera kunder som har faktureringsadressen utomlands men leveransadressen i Sverige och då är det ju ingen export... 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Något är inte riktigt rätt i villkoret. Jag har provat att skriva SE och Sverige, men det står ändå Sverige under postnummer/ort. Jag vill att land skrivs ut om det är något annat än Sverige, men som det är nu så skriver den Sverige...

Hej igen!

Vilken mall använder du dig av för dina fakturor? Och är det i din egna adress eller i kundens adress som Sverige skrivs ut?
Om du kikar på objektet i malleditorn, vilket Villkor ligger på det då?
Och vilken inställning har du gjort på kunderna?

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är ju när jag fakturerar som jag vill att landet ska skrivas ut om det inte är Sverige, och det är alltså i kundens adress. Villkoret ser just nu ut så här: %Kund->Land!="SE" Jag har även haft villkoret Sverige istället för SE, men det gör ingen skillnad.

Vad är det för inställning på kunderna du menar?

Om du har villkoret %Kund->Land!="Sverige" på objektet Kundens Land så ska landet skrivas ut, om det inte är så att du inte har valt något land inne i kundregistret.

Du kan också testa att markera hela området Ruta-kundens fakturaadress och kontrollera att det inte ligger något villkor på det.



/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har kollat hela området och det finns inget villkor där. Jag vill ju att landet ska skrivas ut om det är något annat än Sverige, annars ska det vara tomt. Ser ju ganska dumt ut att skriva Sverige på breven som skickas inom Sverige...

Hej!

Villkoret som jag har skrivit betyder att objektet ska skrivas ut om kunden INTE har inställningen Land = Sverige.
Om du fortfarande inte får till det och har kontrollerat inställningen på kunden är det kanske enklast att kontakta supporten så kan de se hur det ser ut hos dig. Telefonnummer 0470-706200.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~