Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Leverantörsskulderna stämmer inte

Hej. Mitt saldo på leverantörsskulder stämmer inte. När man plussar på leverantörsskulder krediterar man väl och när man betalar av en leverantörsskuld debiterar man. Men mitt saldo stämmer precis som jag har gjort tvärtemot. När använder man 2449 kvittning av leverantörsskulder.
Postgirot stämmer dock.

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Om du skapar leverantörsfakturor i programmet sköts konteringen av debet och kredit automatiskt. Nedan ser du hur en enkel kontering från en debetfaktura på 1000 kr kan se ut:
2440 kredit 1000 kr
4018 debet 1000 kr (eller valfritt kostnadskonto)

Väljer du att skapa en kreditfaktura bli konteringen följdaktligen tvärtom. Om du väljer att kreditera en redan befintlig leverantörsfaktura använder programmet samma konton som på debetfakturan vilket gör att de tar ut varandra. Beroende på vilket fakturadatum man sätter på de två fakturorna är det möjligt att de bokförs på olika månader. Därför tar de ut varandra i bokföringen först när motfakturan blir bokförd.

Även om du krediterar en leverantörsfaktura ligger saldot kvar på båda fakturorna och du måste registrera en betalning på dem för att de ska försvinna ur reskontran. Vanligt då är att man kvittar dem mot varandra genom att inne på någon av fakturornas flik 2 Betalningar, m m klicka Kommando - Direktkvittera. Då används konto 2449 som förslag och en betalning registreras på båda leverantörsfakturorna samtidigt.

Kvittningen innebär en kreditering på betalkontot från debetfakturan och en debitering från kreditfakturan och slutsaldot på kontot blir då 0.
Så här kan en kontering se ut vid kvittning av leverantörsfakturor på 1000 kr:

Debetfakturan
2440 debet 1000 kr
2449 kredit 1000 kr

Kreditfakturan
2440 kredit 1000 kr
2449 debet 1000 kr

Det går bra att använda ett annat konto för kvittningen om du hellre vill det. Det viktiga är att samma konto används för betalningen av de båda leverantörsfakturorna och det sker automatiskt om man använder kvittningsfunktionen.

Hoppas detta hjälper dig i jakten på differensen!