Har ett önskemål i massuppdatering i kundfakturor. Vill kunna markera alla med ett visst betalsätt, tex AG (autogiro) och bocka ur rutan Utskrivet, faktura. Detta för att kunna skicka fil till banken om autogirodragningar innan fakturajornalen bokförs.
Hej och tack för snabb respons.
Jag fakturerar efter månadsskiftet, skickar efter genomgång av fakturorna ut till kund via epost eller brev. Avvaktar sedan någon dag innan autogirofilen ska skickas till banken, detta görs med hjälp av ett program som heter DataPartner Autogiro. För att programmet ska hitta vilka fakturor som ska med i filen, måste de fakturor som ska med ligga som ej utskrivna. Då får jag klicka mig igenom alla fakturor och manuellt bocka ur de som är AG-kunder. Har ca 85 av 480 som är autogiro, så det blir en del klickande och det är lätt att missa en när man hanterar det manuellt.
1. gör alla fakturor i Visma. Sätt fakturadatum till den dag du vill att AG-fakturorna ska gälla från. Kan vara bra om man har delbetalning (AG_MS) och skapar sin fakturor i månaden innan man villa att dragningen ska böjar gälla. Kräver dock senaste versionen: http://download.dpab.se/autogiro/versioner/2.7.5/setup_DataPartner_AutoGiro_2.7.5.453.exe
2. Kör Faktureringen i AG programmet, men låt filen som skapas vara kvar på datorn tills du vill skicka upp den till banken. De fakturor som hämtas ut kommer nu stå som utskrivna
3. Kör dina resterande fakturor i Visma
4. Några dagar senare kan du skicka upp AG filen till banken.
För övrigt Cecilia; tveka inte att kontakta oss ifall du undrar över något eller behöver hjälp. Du når oss på 042 - 400 60 70
Med vänlig hälsning
Bjarne
DataPartner AB
Tack, vad bra! Jag avvakatar era svar:)
Hej och tack för detta svar.
Låter bra, men kommer inte fakturorna att markeras som utskriva efter jag har kört Datapartner, annars behöver jag bocka ur dem igen för att de ska skickas via email till kund?
Eller finns det ett annat sätt att köra dem till epost i samlad åtgärd?
Tack så mycket för all hjälp i detta ärende! Fungerar detta, kommer det att spara mig mycket tid!
Med vänlig hälsning
Cecilia
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.