Hej igen!
Det finns möjlighet att lägga till fältet för kundens mobilnummer i mallen för ordererkännande. På utskriften kommer då numret som står i fältet
Mobiltelefon i kundregistret under flik
1 Grunduppgifter. Det kräver lite handpåläggning från din sida men jag ska försöka guida dig igenom det hela. I mitt exempel utgår jag från mallen
Order Silver - standard. Gör du inte det kan min beskrivning skilja sig åt lite mot andra, äldre mallar.
- Börja med att gå in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mallar.
- Markera raden Ordererkännanden och klicka på pilen till höger i kolumnen Mallar.
- Markera mallen du använder och vill ändra på och klicka sedan på Ändra-knappen upptill, två steg till vänster om soptunnan.
Nu hamnar du i programmets malleditor. Frågan är nu vart du vill lägga mobilnumret i mallen. Som förslag här lägger jag det bland de fasta textraderna, över artiklarna, bland referenserna. För att göra det lite tydligare flyttar jag ner Vår referens tre rader och skjuter in telefonnumret på första raden. Du kan givetvis möblera om efter eget tycke och smak.
- Uppe till höger har du ett fönster som heter Objektlista. Leta upp och markera Ruta-fasta textrader där.
- Titta i fönstret Basegenskaper till höger, under Objektlistan. Markera objektet Ledtext-vår referens och ändra position y till 12.
- Markera Ruta-orderrader i objektlistan och leta upp objektet Vår referens. Ändra Ägare till Ruta-fasta textrader och sedan position x till 123 och position y till 12.
Nu har du flyttat ner vår referens till fjärde raden i rutan. Nästa steg blir att lägga till mobilnumret.
- Klicka på knappen Abc till vänster för att skapa en ny textruta och sedan där du vill att den ska hamna i mallen.
- Kontrollera att ägaren är Ruta-fasta textrader och ändra därefter position x till 88, position y till 0 och höjd till 4. Ändra sedan namnet till Ledtext-Kunds mobilnummer.
- Klicka på raden Funktion och skriv in följande till höger om Lägg till-knappen i fönstret som öppnas: "Mobilnummer:"
Bekräfta genom att klicka på OK.
- Klicka på knappen Abc igen och sedan där du vill att rutan ska hamna.
- Kontrollera att ägaren är Ruta-fasta textrader och ändra därefter position x till 123, position y till 0 och höjd till 4. Ändra sedan namnet till Kunds mobilnummer.
- Klicka på raden Funktion, leta upp %Kund->Mbtel i listan, markera och klicka på Lägg till följt av OK.
I det här läget har du möblerat om fälten lite i mallen och lagt till två nya som skriver ut ordet mobilnummer och själva telefonnumret. Förhandsgranska din utskrift via knappen upptill och korrigera eventuellt om det är något du inte blev nöjd med. Spara sedan mallen med ett nytt namn via knappen Spara som och stäng ner malleditorn. Plocka din nya mall så kommer den användas när du skriver ut ordererkännanden framöver.