Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Mobil-/telefonnummer på offert/order

Tack för det.
När jag ändå är på gnällstadiet, kanske jag kan få lite hjälp med hur jag kan få ett mobil/telefonnummer att visas på offert/ order.
Som det fungerar hos oss:
Telefonhäxan tar alla uppgifter av kunden, skriver in detta i kundregistret, och sedan skriver hon ut vad som vi kallar en arbetsorder. (Det kan vara en offert som behöver kompletteras med måttuppgifter) eller en order (med samma uppgifter).
Sedan åker teknikern och tar uppgifter som är relevanta hos kunden, med sina kryptiska detaljer som behövs.
När ordern har bekräftats efter mailkonversation av kunden skapas en order, eller så läggs den befintliga ordern i vår produktionslinje.
Vår problem är: Hur kan teknikern ringa, maila kunden med offerter/order som han har hämtat, och sitter nu i sin bil för att få portkoder osv.?
Det finns ju en del rader på dokumenten, men de är inte relevanta för vårt sätt att jobba, och jag är säker på attdet finns 1000-tals serviceorganisationer som har samma bekymmer.
Kan ni inte låta oss få välja vilken info som ska stå i dessa 6 rutor på ordern?
Eller ännu bättre, ge oss en rullist där vi själva väljer!

Note: This topic was created from a reply on the Visa avvikande leveransuppgifter i listläge "Kunder" - Administration topic.

5 SVAR 5
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Är det själva utskriften av Offerten/ordern som du vill ha mobil-/telefonnumret på eller är det någon annan utskrift?

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Teknikern som åker ut till kund har bara den utskrivna ordern med sig. Han bahöver alla kontaktuppgifter för att fysiskt kunna ta sig till kunden.
Men det viktiga mobilnumret, som finns i kundregistret går inte att få med på ordern!
På fakturan spelar det ju ingen roll, för nu är det ju bara faktureringsaddressen & leveransaddressen som kunden behöver.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
Det finns möjlighet att lägga till fältet för kundens mobilnummer i mallen för ordererkännande. På utskriften kommer då numret som står i fältet Mobiltelefon i kundregistret under flik 1 Grunduppgifter. Det kräver lite handpåläggning från din sida men jag ska försöka guida dig igenom det hela. I mitt exempel utgår jag från mallen Order Silver - standard. Gör du inte det kan min beskrivning skilja sig åt lite mot andra, äldre mallar.
  1. Börja med att gå in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mallar.
  2. Markera raden Ordererkännanden och klicka på pilen till höger i kolumnen Mallar.
  3. Markera mallen du använder och vill ändra på och klicka sedan på Ändra-knappen upptill, två steg till vänster om soptunnan.

    Nu hamnar du i programmets malleditor. Frågan är nu vart du vill lägga mobilnumret i mallen. Som förslag här lägger jag det bland de fasta textraderna, över artiklarna, bland referenserna. För att göra det lite tydligare flyttar jag ner Vår referens tre rader och skjuter in telefonnumret på första raden. Du kan givetvis möblera om efter eget tycke och smak.

  4. Uppe till höger har du ett fönster som heter Objektlista. Leta upp och markera Ruta-fasta textrader där.
  5. Titta i fönstret Basegenskaper till höger, under Objektlistan. Markera objektet Ledtext-vår referens och ändra position y till 12.
  6. Markera Ruta-orderrader i objektlistan och leta upp objektet Vår referens. Ändra Ägare till Ruta-fasta textrader och sedan position x till 123 och position y till 12.

    Nu har du flyttat ner vår referens till fjärde raden i rutan. Nästa steg blir att lägga till mobilnumret. 

  7. Klicka på knappen Abc till vänster för att skapa en ny textruta och sedan där du vill att den ska hamna i mallen.
  8. Kontrollera att ägaren är Ruta-fasta textrader och ändra därefter position x till 88, position y till 0 och höjd till 4. Ändra sedan namnet till Ledtext-Kunds mobilnummer.
  9. Klicka på raden Funktion och skriv in följande till höger om Lägg till-knappen i fönstret som öppnas: "Mobilnummer:" 
    Bekräfta genom att klicka på OK.

  10. Klicka på knappen Abc igen och sedan där du vill att rutan ska hamna.
  11. Kontrollera att ägaren är Ruta-fasta textrader och ändra därefter position x till 123, position y till 0 och höjd till 4. Ändra sedan namnet till Kunds mobilnummer.
  12. Klicka på raden Funktion, leta upp %Kund->Mbtel i listan, markera och klicka på Lägg till följt av OK.

    I det här läget har du möblerat om fälten lite i mallen och lagt till två nya som skriver ut ordet mobilnummer och själva telefonnumret. Förhandsgranska din utskrift via knappen upptill och korrigera eventuellt om det är något du inte blev nöjd med. Spara sedan mallen med ett nytt namn via knappen Spara som och stäng ner malleditorn. Plocka din nya mall så kommer den användas när du skriver ut ordererkännanden framöver.
A_ ITchefen
UTFORSKARE

Gör inget om mobilnummer till "Er referens" kommer med i alla dokument bakom namnet på samma rubrik nästa gång mallarna silver uppdateras = önskemål.
Det ser ut att få plats.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag bryter ut denna tråd för att sedan lägga den i en annan tråd.

/Mita

Du hittar den nya konversationen här: Mobilnummer till Er referens på alla dokument