Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Malin W1
MEDLEM

Moms på leverantörsfaktura från moderbolag

Har upptäckt att när jag lägger in en leverantörsfaktura på vanligt vis (mot 2440) så ser allt ut att vara i sin ordning. De fakturor jag har som kommer från moderbolag brukar jag boka mot konto 2463 istället för 2440. På leverantörsreskontran och div rapporter kommer då inte momsen med som moms. På momsrapporten blir allt som det ska, men i mina listor står fakturan med samma belopp exkl moms som totalbeloppet. Vad beror detta på och hur korrigerar jag detta? 

Spec bökigt blir det nu i bokslutstider när man blir tvungen att manuellt ändra varje rad i leverantörsspec med moms då alla summor från koncernbolag hamnar som momsfria.

Tacksam för lite hjälp.

/Malin

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag ser att du finns på många kundnummer hos oss, vilket program är det du arbetar i?

/Victor
Malin W1
MEDLEM

Jag arbetar i Visma Adminstration 500 vad gäller detta problem. Att det är många kundnummer beror på att vi har många bolag där jag vill ha möjligheten att hämta uppgifter om kunder istället för att skriva in det manuellt vilket gör att varje bolag har ett eget ("fejk")-kundnummer även om det hör till en och samma licens.
Sen använder vi även Visma Bokslut (där jag får samma fel vid import av levreskontra till bilagor), Visma Tid, Visma Advisor och Visma Lön 600.

/Malin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Momsen ska inte påverkas för att du byter ut 2440. Lägger du beloppen som vanligt i mallvärdesrutan och ändrar sedan kontot till 2463 på raden som skapas? Finns där raden för momsen?
Malin W1
MEDLEM

Jag har en mall, där jag lagt {Total} på 2463, 0,2*{Total} på 2641 och resten på ett kostnadskonto. Det är däremot inte ikryssat på konteringsmallen i rutan för moms (för att slippa fylla i mer än ett belopp). Kan det vara så att man måste ha denna ifylld om det ska bli rätt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det stämmer som du skriver, då blir det rätt på fakturan och i bokföringen men för att du ska få det rätt på diverse rapporter behöver du ha moms i mallvärdesrutan på leverantörsfakturan.
Malin W1
MEDLEM

Ok, då förstår jag. Tack för hjälpen!

/Malin