Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsberäkning i visma förening

Vi har momspliktig förening. Jag har skapat eget konto för reparationer och där skrivit in momsrapportkod 30 -utgående moms på inköp 25%. Är det rätt kod när kontot används för att betala fakturor med 25%moms? Jag har laggt in en faktura där på 1.933 kronor. När jag kollar momsrapport så står hela beloppet 1.933 kr under "Avvikelse ink 25%". Stämmer det?

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Momsrapportkod 30 brukar användas vid inköp från utlandet eller vid inköp av byggtjänster vid så kallad omvänd skatteskyldighet (då ska du ha fått en momsfri faktura från din leverantör).

Räknas det som en vanlig leverantörsfaktura brukar det inte vara någon momsrapportkod på själva inköpskontot (ex konto 4010) utan du redovisar endast den ingående momsen på exempelvis konton 2641.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Hur redovisar jag den ingående momsen?

När jag begär momskontroll får jag felmeddelande "Momsrapportkoden för omsättning finns inte angivet på något konto" och "Momsrapportkoden för avrundning finns inte på något konto". Måste jag själv lägga in detta i programmet
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om du har utgått från en av BAS-gruppens kontoplaner när du skapade din förening ska du ha momsrapportkod både för omsättning och för avrundning.
Har du istället utgått från en tom kontoplan och skapar dina konton själv måste du plocka upp momsrapportkoden manuellt.

Det betyder att om du har försäljning (omsättning) som ska redovisas på momsrapporten måste det kontot ha en momsrapportkod.
Momsrapportkoden styr i vilken ruta på momsrapporten beloppet hamnar, ex momsrapportkod 30 hamnar i ruta 30 på momsrapporten (mervärdersskattedeklarationen).

Ingående moms redovisas som standard på konto 2640 eller 2641 enligt baskontoplanen. De här kontona har i Visma Förening Momsrapportkod 48 vilket gör att de redovisas i ruta 48 på momsrapporten.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~