Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momskod på kundrabatt

Hej
Jag behöver lite hjälp, hoppas någon kan hjälpa mig. kundrabatt brukar vi ge, använder konto 3732. Min fråga är ska den vara kopplad till 25% moms eller? ska man inte ta momsen också?

Tacksam för hjälpen

Sara

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,


Ditt kundrabbat-konto ska inte ha någon momsrapportkod. Momskontrollen ska i det här fallet stämma av momsen mot försäljningssumman som uppstår på ditt Försäljningskonto, beskattningsunderlaget ska med andra ord vara priset minus rabatten. I programmet kan du lägga in radrabatt på faktura vilket gör att rabatten inte bokförs, eller en fakturarabatt där rabatten blir bokförd på det konto som i ditt fall är 3732, och som du anger Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Kontonummer - Given rabatt, har du EU och Export fakturor kan du även här särskilja på dessa genom att välja andra konton för Given rabatt export och Given rabatt EU.

Ovan gäller när det är vanlig avtalad rabatt när det är direkt på fakturan, så som volymrabatt, trogen kund rabatt . För andra rabatter än fakturarabatter finns en valmöjlighet. Om ni t.ex. ger bonus, rabatt eller återbäring i efterhand till kund, kan moms ha redovisats i en tidigare redovisningsperiod på ett underlag som är priset före rabatten. I sådana fall ska korrigering göras i den redovisningsperiod då ni ger rabatten till kunden.En Kreditfakturan är en förutsättning för att ni ska ha rätt att minska den utgående momsen. 



/Mia