Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Negativ omsättning ger fel i momskontroll

När jag utfärdat en kreditfaktura i början på året med negativ försäljning och negativ moms, innan någon försäljning skett, så leder detta till en diff i momskontrollen. Omsättningen som borde vara på negativ, sätts istället satt till 0kr i momskontrollen. Skall det vara så här? Hur fixar jag diffen i momskontrollen?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

När man gör en kreditfaktura i programmet så ska det bli en negativ redovisad moms på momskontrollen.För att fakturan ska komma med på momsrapporten så behöver fakturan vara bokförd det vill säga journalförd, men det vet du säkert redan. För att korrigera avvikelsen i momskontrollen kan läsa mer i dokumentet Vad gör jag om momsrapporten blir fel?
Ha en fin dag!
/Amanda
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Hur är det med omsättningen i momskontrollfunktionen? När man gör en kreditfaktura, kommer det bli negativt redovisad moms, och det fungerar. Men kommer det bli negativt redovisad omsättning?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja även omsättningen i momskontrollen kommer bli negativ om det är en kreditfaktura som bokförts. 
Nedanför är ett exempel på hur det ska se ut när du bokfört en kreditfaktura och gör momskontrollen.


/ Amanda