Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nollställa priser på artiklar

Jag skulle vilja få till när man massuppdaterar artiklar att kunna "nolla" alla priser, både inköp och försäljningspriser. Vi har många artiklar och från olika leverantörer. I dagsläget när man uppdaterar priser och vissa artiklar har tagits bort hos en leverantör så står det gamla priset ändå kvar, blir lite missvisande om man ska jämföra inköpspriserna.

1 SVAR 1
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag låter detta ligga som en idé och tar den vidare till vår utvecklingsavdelning, men jag testade lite och beroende på hur du har det upplagt så skulle det kunna finnas en lösning i Visma Administration 2000.

Innan du börjar exprimentera med priserna rekommenderar jag att du säkerhetskopierar under Arkiv - Säkerhetskopiering.

Nolla inpris från leverantör:
Under Artiklar/Lager - Prisomräkning leverantörspriser per leverantör uppdateras Ändringsdatum på artiklarna med det datum då priserna senast uppdaterades.
Du kan i prisomräkningen göra ett urval på ändringsdatum och kan på så vis nolla inpriserna för de artiklar som inte uppdaterats på ett tag.

Isåfall går du in på fliken Prisomräkning och i Omräkningsvärden lägger du -100%
I Urvalet Ändratdatum skriver du till exempel: <131101.
Det betyder att de aritklar där priset har ändrats innan 131101 kommer få inpris 0 på den här leverantören.

Klicka på Beräkna och kontrollera priserna på fliken Artiklar.
Därefter kan du klicka på Gör defenitiva för att uppdatera artikelregistret.

Nolla försäljningspriser:
På försäljningspriser kan du inte göra samma urval inför beräkningen.
Ett alternativ skulle kunna vara att vid prisinläsningen knyta inläsningen till en helt ny försäljningslista. Om artiklarna inte är med i prisfilen kommer de artiklarna heller inte få något inpris.
- Funkar kanske inte så bra om du har flera olika försäljningspriser.

Ett annat alternativ:
När du har fått inköpsprisen till 0 göra en prisomräkning på försäljningsprislistan utifrån inpris.
- Eftersom du inte kan göra urval på senaste prisuppdateringsdatum kommer alla artiklars försäljningspriser uppdateras från inköpspriset om du inte gör något annat urval. Detta funkar om du har ett procentuellt påslag, men inte om du har ett påslag i kronor. Då även artiklar med 0 kr i inpris kommer få ett utpris.

Återkom gärna om detta är något som skulle kunna funka för dig, men det hade absolut varit enklare om man via någon inställning kunnat nolla in- och utpriserna på aritklar som inte är med vid prisinläsningen. 🙂
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~