Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Olika konto för kundfodringar och Medlemsfodringar

Jag har olika konton för kundfodringar (1510) och medlemsfodringar (1511). Skall nu fakturera medlemsavgifter enligt avtal och vill att detta kommer på kontot för medlemsfodringar. Kommer jag att kunna välja detta då jag trycker på knappen skapa fakturor, eller ställer jag in detta på annat ställe? Jag vill även att medlemsavgifterna kommer på rätt konto då betalningen görs.

8 SVAR 8
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Du kan dels ändra konto för kundfordringar på avtalet innan du skapar fakturor. Det gör du på flik 4 Moms, konton. När fakturorna är skapade går det också att byta konto, då gör du det på flik 3. Moms, konton inne på fakturan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nja inget av dessa alternativ är så attraktiva, jag skall göra cirka 700 fakturor på en gång. Finns det någon lösning som gör en "massuppdatering" på samtliga medlemmar som skall faktureras enligt avtal? Motkonto?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Om avtalen redan är skapade går det tyvärr inte att lösa. Om du ännu inte skapat avtalen kan du ändra standardkonto för kundfordringar under Arkiv - Inställningar - Föreningsinställningar - Kontonummer. Då kommer angivet konto föreslås när du skapar nya avtal.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eftersom inga fakturor var skapade var det enkelt att lägga upp ett nytt avtal. Fungerade fint. Men nu har jag fått ett nytt problem. Det saknas momskod på samtliga fakturor. Den skall vara 0 (noll), verkar bara att kunna ändras på en faktura åt gången? Det är bara att bita i det sura äpplet. Men hur kan jag förebygga detta i framtiden? Dessutom har jag problem att skriva ut flera fakturor på en gången som PDF. 
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Momskoden på fakturan går tyvärr inte ändra i en massuppdatering, utan det är ändring på respektive faktura som gäller. Även denna inställning hämtas från avtalet, som i sin tur hämtar sin inställning från artikelkonteringen på vald artikel. Om du inte valt en artikel styrs det av den momskod som är angiven som Vanligaste under Arkiv - Inställningar - Föreningsinställningar. Du kan ändra den inställning, men då gäller den bara fakturor/avtal/artiklar som skapas efter ändringen.

Vad får du för fel när du ska skriva ut flera pdf-fakturor?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det finns inget bättre sätt att lära sig göra rätt än att rätta sina egna fel.
🙂
Jag vill skriva ut endast som PDF, då det är många fakturor. Jag tänker sedan lämna detta till en firma som kan skriva ut. Men jag behöver rätta alla momskoderna innan jag ser exakt vad som är fel. Eventuellt behöver jag skaffa Adobe PDF writer på datorn? Eller kan man utnyttja Vismaprogrammet för att göra PDF? Jag vill alltså inte skicka fakturorna till en "fysisk" skrivare som är ansluteten till datorn.
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Du kan skriva ut direkt till pdf direkt från programmet. I listan med fakturor kan du bocka i rutorna ute till vänster för de fakturor du vill ha som pdf. Därefter väljer du Kommando - Massuppdatera. Då kan du sedan ange PDF som utskriftsval för alla valda fakturor. Sedan är det bara att skriva ut som vanligt och då kommer dessa fakturor skrivas som PDF-filer. Om du skulle vilja ha alla fakturor i en gemensam pdf-fil väljer du Inställningar i utskriftsdialogen och bockar i Skriv ut dokument med utskriftsval Pdf till samma pdf-fil.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Det är detta jag misstänkte men inte riktigt få ordning på. Nu kanske du slipper mig ett tag.