![](/skins/images/0B2B9BBCD34D3DEA48F04DB20BB07BCE/responsive_peak/images/icon_anonymous_message.png)
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Periodisering av leverantörsfaktura i Administration
I den nya versionen kan jag inte periodisera en förutbetald kostnad.
Bokar debet konto 1790 som jag vill periodisera mot kostnadskonto 4010 jan-mars 2016. Hur jag än gör ser det ut att bli fel. Detta gick utmärkt i föregående version.
Hur gör jag för att det skall bli rätt?
![](/skins/images/0B2B9BBCD34D3DEA48F04DB20BB07BCE/responsive_peak/images/icon_anonymous_message.png)
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
I versionsnyheterna har vi beskrivit förändringarna kring periodisering och vad du ska tänka på. Kortfattat så är det kostnadskontot 4010 du ska ange på fakturaraden och 1790 används i periodiseringsdialogen.
Resultatet av en periodiseringen kan då se ut så här:
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hoppas det känns bättre med tiden 🙂
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Nej, det är inte för att folks "invanda rutiner" förändras som gör det "rörigt". Det är det faktum att informationen på leverantörsfakturan inte stämmer överens med verifikationen som gör det rörigt. Skulle du förstå något bokföring så skulle förstå varför ett "intetsägande interimskonto" (sic!) ger mer information än en felaktigt konterad leverantörsfaktura. Rätt information är alltid bättre än fel information.
Den egentliga anledningen verkar snarare att dumma ner programmet till förmån för personer som verkar ha ett luddigt koncept kring bokföring.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Om upplevelsen är att man blir osäker på hur verifikationen kommer se ut får vi grunna vidare på om vi kan visa det på ett tydligare sätt i periodiseringsdialogen i kommande versioner.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag har också synpunkter på detta nya förfaringssätt som jag tycker är väldigt ogenomtänkt ur redovisningshänseende.
Vi har många kostnadskonton som både används för periodiseringar och direkt bokföring. Att få en fråga om periodisering varje gång det ska bokföras direkt på dessa konton är synnerligen irriterande.
Det blir svårare att leta efter missade periodiseringar på leverantörsfakturorna, tar lång tid om vi skulle leta igenom alla fakturor alt kostnadskonton, som det var innan hittades missar vid avstämningen av balanskontot för periodiseringar.
Avstämningarna blir ju tämligen meningslösa eftersom vi aldrig lär få en diff så länge vi inte raderar periodiseringar!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
OBS, jag är ingen bakåtsträvare.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut