Hej på er,
Tack för inlägget och kommentarerna. Jag skulle vilja sammanfatta alternativen som finns i Visma Förening och Visma Administration, så vi alla pratar om samma sak.
Följande utskriftsval finns på Fakturor:
Skrivare - Du skriver ut, kuverterar, betalar porto och lägger på lådan på egen hand. Alternativt delar ut fakturorna manuellt (exempelvis till medlemmar i en mindre förening).
PDF - Du sparar dokumentet på din dator och kan plocka upp det i ett mejl, i vilket e-postprogram som helst.
E-post - Du e-postar fakturan direkt från programmet via ett lokalt installerat e-postprogram. I e-postmeddelandet skickas fakturan som en PDF.
Elektroniskt via AutoInvoice - Detta är en betaltjänst och kan endast användas om kunden i fråga är ett
företag som har stöd för att ta emot elektroniska fakturor raka vägen in i sitt ekonomiprogram, exempelvis en kommun. Visma AutoInvoice är en av många e-fakturalösningar på marknaden och tjänsten samarbetar med andra e-fakturaleverantörer så att du kan skicka en elektronisk faktura till ett företag som inte sitter i Visma Administration, utan kanske i något helt annat affärssystem. En elektroniskt faktura är inte samma som en faktura på e-post/PDF. Det fina med en elektronisk faktura är att mottagaren slipper registrera uppgifterna på fakturan manuellt i sitt program. Fakturan registreras automatiskt utifrån innehållet i filen.
Brev via Autoinvoice - Du trycker på knappen så skriver tjänsten ut fakturorna, kuverterar, frankerar och skickar iväg med posten. Kostnaden för att leverera fakturan till kunden är då 6,50kr. Se
prislista.
E-post via AutoInvoice - Detta är ett extra e-postalternativ som inte kräver en lokal installation av ett e-postprogram och som ger möjlighet att skicka med bilagor till fakturan. Detta är en betaltjänst.
Vilket alternativ som passar bäst beror kanske på vad kunden kräver eller accepterar, precis som Marika skriver ovan. I Medlemsregistret/Kundregistret på fliken Utskriftsval ställer du in hur kunden vill ha sin faktura (eller massuppdaterar detta på flera kunder samtidigt).
...På kommunen som kräver fakturan elektroniskt ställer du in just det.
...På kunder som inte har något emot att få fakturan på e-post ställer du in det.
...Och på övriga kunder som vill ha fakturan på papper kan du ställa in antingen Skrivare (för hantering av porto, kuvert etc på egen hand) eller Brev via AutoInvoice (så löser tjänsten den åt dig).
När du skriver ut ett intervall av fakturor t.ex 1500 fakturor som i Fibers exempel vet då programmet hur varje kund vill ha sin faktura.
Det här är alltså de alternativ som finns idag i programmet och de inställningar som kan underlätta. Om ni har synpunkter eller frågor på detta får ni gärna kommentera.