
Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-12-20
11:05
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-12-20
11:05
Problem med frånkoppling från vismaservern i vårt nätverk
hej, vi har länge haft problem med att uppkoppling mot servern.
så här ser vårt nätverks konstruktion ut:
- server
- klientdatorer
- några sitter över
ethernet
( aldrig några problem, gigabitnätverk )
- några sitter över
wifi
( här blir det ofta problem, borde inte vara några problem, då ingenting annat i nätverket krånglar eller laggar efter)
Det är ofta det händer att det blir databasfel, ( nu sitter jag på version 2017.0 då jag väntar på att cash-it ́s kassa system ska uppgradera till sql databasen innan jag upgraderar admin, men hur ska man bete mig, det finns inte möjlighet att dra cat6 kabel i hela fastigheten)
- jag själv sitter på en Mac och kör
RDP
in till servern, och kör admin därifrån, utan problem.
Har ni några tips hur jag kan lösa problemet?
Svara
2 SVAR 2
2017-12-20
11:10
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-12-20
11:10
Kör inte klienterna i Visma Admin över Wifi, det kan fungera men risken för problem är stor. Om det inte går att "köra på koppar" så sätt upp att programmet körs på en terminalserver eller lägg driften hos en hostingpartner (som sätter upp terminalservern). Det kommer också bli snabbare att köra rapporter m m då.
Svara

Fd medlem
Inte tillämpbar
2017-12-20
13:42
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2017-12-20
13:42
Jag beslutade att köra med terminalserver layouten så nu fungerar det klockrent.
- Tips är att inte glömma ställa in sessiontiderna så att man inte har någon visma licens som ligger och i bakgrunden och stökar till det.
- Tips är att inte glömma ställa in sessiontiderna så att man inte har någon visma licens som ligger och i bakgrunden och stökar till det.
