Hej!
Har en obetald faktura från en kund som jag vill skicka en räntefaktura till. Aldrig gjort det. Kan man göra det i Visma Admin 500? Ser inte att det finns något som heter så. Förslag på hur man kan göra och hur räknar man fram räntan?
Hej @Camilla9
Välkommen som ny forummedlem.
För att du ska kunna skicka en räntefaktura i Visma Administration behöver kundfakturan vara betald. Detta för att du ska veta hur sent din kund faktiskt betalade.
Jag rekommenderar att du börjar med att använda tjänsten Autocollect. Med AutoCollect lämnar du över uppdraget att driva in förfallna fakturor och dröjsmålsräntor, så att du kan lägga tid och energi på andra arbetsuppgifter. Du väljer själv vilka fakturor som ska hanteras av tjänsten.
Det kostar inget att ansluta sig till tjänsten. Att skicka påminnelse och inkassokrav via tjänsten är kostnadsfritt för dig som har ett momsregistrerat företag. Skulle du välja att skicka ett ärende vidare till Kronofogden tillkommer en avgift som du får tillbaka om kunden betalar sin skuld.
Mer om tjänsten och information om hur du kommer igång hittar du här.
Vill du inte använda tjänsten utan sköta allt manuellt finns information i hjälpavsnittet Skapa räntefaktura och Påminnelser och ränta, företagsinställningar
Fundera på hur du vill göra och hör gärna av dig om du vill bolla idéer och tankar.
Ha en fin dag
/Tinna
Hej Tinna,
Tack för svaret. Den här kunden har inte betalat och är i Tyskland!?
mvh Camilla
Hej igen @Camilla9
Ok jag förstår - synd att det inte funkade med Autocollect. Det brukar ha väldigt bra effekt 🙂
Men som du säkert vet så stödjer inte AutoCollect påminnelser till utlandet, en av anledningarna är att det finns skillnader och regler i respektive land för hur påminnelse och kravhantering fungerar.
Då gör vi så här istället:
Börja med att du ser över era inställningar för hur påminnelse och ränta ska hanteras i programmet. Gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Betalningar - Påminnelse och ränta, fliken Påminnelse och ränta. Fyll i fälten och till din hjälp har du fältförklaringarna i hjälpavsnittet Påminnelser och ränta, företagsinställningar
Efter att inställningarna är gjorda går du till Betalningar - Betalningspåminnelser. Här följer du hjälpavsnittet Betalningspåminnelser.
Håll mig gärna uppdaterad och berätta hur det går för dig. Behöver du snabbare hjälp är mina kollegor på supporten rätt väg att gå men jag hjälper dig jättegärna.
Ha en fin eftermiddag
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.