Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Rapport med vikt per order

Hej!

Jag försöker skapa en rapport där man får fram artikelnummer, ordernummer, antalet samt den sammanlagda vikten på ordern. Jag har lyckats få fram en utan vikten, går det att skapa en rapport där man även kan få fram vikt per order?

Det går att få ut den sammanlagda vikten på varje följesedel, så informationen finns ju i systemet. Tycker det borde gå att få fram den infon per order. 

/ Erik

5 SVAR 5
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Erik!

Jag håller på att kika på detta och återkommer imorgon i den här tråden!

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Erik, 

Om du har skapat din rapport i guiden och utgått från registret Orderrader, kan du på fliken 5.Design i rapportgeneratorn plocka upp fältet Art->Vikt i en kolumn. I nästa kolumn anger du följande värde: Uttryck(%OrderRad->LevAntal*%Art->Vikt). Lägg samma uttryck under Summa-strecket. 


På fliken 4.Kolumner ser du sedan till att alla kolumner som du lagt in själv i designmallen har en angiven bredd. Förhandsgranska för att se resultatet.

Om du i guiden har valt att kunna göra urval på registret OrderRad så kan du ange ett visst ordernummer för att titta på artikelraderna för den ordern samt se den totala viktsumman per artikel och totalt för ordern. 

Tips! Vill du ha en rubrik på Viktsumma-kolumnen ställer du dig i det fältet i designmallen och väljer Fältinställningar, kryssar i att du vill ha en egen ledtext och ange ledtext. 

Hoppas det hjälper 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Helene!

Tack för ditt svar!

Jag får fram vad vikten av varje artikelnummer i ordern väger, för att få fram den sammanlagda vikten av hela ordern får man sedan räkna ut det manuellt. Har jag gjort korrekt? Det jag framförallt önskar få fram den sammanlagda vikten av hela order utan att behöva räkna varje order manuellt, går det att lägga till något i värdet/formeln så den informationen kommer med?

I dagsläget sammanfattar den utan några decimaler, det gör en del får summan 0 då de väger så pass lite. Går det att få med några/någon decimal så man får fram mer exakt vad det väger?

Tack på förhand för hjälpen!

/ Erik  
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Erik, 

Om du vill visa decimaler ställer du in det per fält på fliken 5.Design med hjälp av knappen Fältinställningar. Där markerar du att du vill ha Eget antal decimaler och hur många. 

Om du lagt till formeln ovan även under "Summa per Orderrad", som jag visade på bilden ovan så får du sammanlagda vikten av alla raderna i rapporten. Du kan begränsa rapporten till att visa en order åt gången och får därmed den totala vikten för den ordern. Vill du gå steget längre kan du lägga till en nivå på rapporten så att du får Summa per Order istället. 

Kopiera din rapport och testa följande: 
I steg 5. Design, ställ dig på översta rubrikraden och klicka på Lägg till grupp. Döp gruppen till Order och välj OrderNr som på bilden: 

Du får du en ny huvudrubrik. Plocka upp OrderNr i A1 och ta bort OrderNr från underrubriken, så att det inte blir dubbelt. Förhandsgranska så ser du att varje ordernummer visas en gång med ingående artiklar. Lägg sedan uttrycket/formeln under Summa per Order istället (som i mitt exempel nedan) och förhandsgranska igen. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Stort tack för hjälpen, nu kan jag få fram den information jag önskade. 

/ Erik