Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Redovisa provisionsersättningar från olika kunder i Administration

Vi får provisionsersättningar från ett flertal kunder där vi inte skickar någon kundfaktura utan får en specifikation på ersättningen vi har arbetat upp under månaden. Detta bokför vi idag på ett speciellt provisionskonto men vi skulle gärna vilja kunna få fram information om hur mycket provision vi får från varje kund. Därför tänkte jag lägga in dessa kunder i vårt kundregister och sedan skapa luft-fakturor på samma belopp som provisionsersättningarna. Är detta en dum idé? Är det bättre att isf skapa ett provisionskonto för varje enskild kund? 

Tack på förhand! 

3 SVAR 3
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Jag tycker din idé om olika konton låter som det smidigaste sättet. Ett ännu bättre alternativ är att arbeta med kunderna som olika resultatenheter. Då kan du ange resultatenhet när du bokför provisionerna och på så vis separera intäkterna på olika bokföringsutskrifter. Här finns information om hur du kommer igång med resultatenheter:
http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-500/content/arbetsgangar/resultatenheter....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! 
Och det är ju smidigare än att skapa kundfakturor. Jag har redan lagt upp resultatenheter för kostnadssidan men vi har svårigheter att matcha intäkterna mot kostnaderna då vi har lite för otydliga strukturer i bolaget. Men jag skulle ju kunna lägga upp egna resultatenheter för bara kunderna och inte matcha dem mot kostnaderna nu i ett första skede tills vi har fått bättre ordning på strukturerna. 

Är det möjligt att skriva ut rapporter med fler än en resultatenhet ihop? Alltså kombinera fler än en resultatenhet på samma rapport? 

Tack igen! 🙂
Per Nyquist
ANSTÄLLD

I rapporterna Balansrapport Re samred respektive Resultatrapport Re samred kan du kombinera flera resultatenheter i en och samma rapport.