Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Restnoterade varor vid inleverans via leverantörsfaktura

Vi har precis börjat använda funktionen: Leverantörsfaktura-Inleverans via följesedel.
Jag har sökt men ej kunnat finna ett "tydligt" dokument hur man hanterar det hela när varor är restnoterade.

3 SVAR 3
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Vi har ett dokument som beskriver hur du registrerar en leverantörsfaktura med en följesedel som grund:
http://www.vismaspcs.se/visma-support...

Dessvärre står där inget specifikt om just restnoterade artiklar, men specificera gärna vad det är du undrar över så ska jag försöka hjälpa dig på bästa sätt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tyckte jag var tydlig men kanske inte...
Jag tycker inte att dom dokumenten som finns är tydliga.
Det ska ju vara ett dokument for "Dummies" tycker jag.
Jag vill veta exakt hur man ska gå tillväga när en vara är restnoterad.
Hur ska personen hantera beställningen kontra följesedel, hur ska personen som registrerar lev.faktura hantera en faktura som inte stämmer med följesedel osv.
Något tydligt steg för steg..
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Då ska jag försöka förklara så gott jag kan.

Restnoteringen görs i samband med att beställningen plockas upp på den inkommande följesedeln. Då anger du hur många av de beställda antalet artiklar som levererats samt hur många som restnoterats. Det restnoterade antalet kan sedan plockas upp på en senare följesedel genom att välja samma beställning när de restnoterade artiklarna levereras.

När sedan fakturan inkommer från leverantören finns följesedeln att plocka upp på flik 3 av leverantörsfakturan. Du kan inte ändra levererat antal i detta läge eftersom artiklarna redan levererats in i samband med att följesedeln registrerades. Skulle antalet vara felaktig får man gå tillbaka till den inkommande följesedeln och ändra där.

Det går även att plocka upp en beställning direkt på leverantörsfakturan, utan att gå via följesedel. Då kan man restnotera på samma sätt som på följesedeln.

De arbetsgångar via har avseende hela flödet finner du här:
Inkommande följesedel via beställning
Leverantörsfaktura via inkommande följesedel
Leverantörsfaktura via beställning