Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Returadress på fakturan

Hur gör man för att lägga in returadress på en faktura? Jag behöver ha en ruta med returadress samt en ruta för fakturaadress på fakturan.

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Genom att ersätta rutan för avvikande leveransadress med en ruta för returadress skulle det gå att lösa. Dock krävs en del ändringar i utskriftsmallen för att få till det. Är detta något du behöver på alla fakturor eller bara på en specifik faktura?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Joakim

Jag behöver det på alla fakturor som jag skickar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej!
Då ersätter vi helt enkelt rutan för avvikande leveransadress med en för returadress. Gå in under Arkiv - Föreningsunderhåll - Föreningsinställningar - Dokumentmallar. Klicka på raden för fakturor och sedan på pilen som visas till höger i kolumnen Mallar. Markera mallen du använder och klicka på Ändra-knappen upptill, två steg till vänster om soptunnan. Nu är du inne i malleditorn.

Uppe till höger i fönstret Objektlista klickar du på Ruta-kundens lev.adress, så fälls fler rader ut undertill. Under objektlistan hittar du fönstret Basegenskaper. Klicka på raden Villkor så öppnas ett nytt fönster som heter Fält och funktioner för mallar. Nedtill, bredvid knappen Lägg till ser du villkoret som ligger inlagt som standard. Ta bort allt på den raden och klicka sedan på OK. Det innebär att den här rutan alltid ska skrivas ut på fakturorna utan undantag.

Klicka sedan på Ledtext-kundens lev.adress uppe i objektlistan. I fönstret Basegenskaper klickar du på raden Funktion och får upp fönstret Fält och funktioner för mallar igen. På raden nedtill skriver du in "Returadress" och klickar på OK. Det är alltså vad som kommer stå på utskriften vid den här rutan.

Gå upp i objektlistan igen och klicka på Lev namn. Nere i basegenskaperna klickar du på raden Villkor och får upp fönstret Fält och funktioner för mallar på nytt. Radera allt som står nedtill för att raden alltid ska skrivas ut, på alla fakturor, utan undantag.
Klicka därefter på raden Funktion i basegenskaperna. I fönstret Fält och funktioner för mallar ändrar du längst ner till ert föreningsnamn skrivet inom "-tecken. Exempelvis "LO-facken i Avika".

Fortsätt sedan på samma vis med fälten Lev.adress, Lev.adress 2, Lev.postnr,ort och Lev.land. Ta bort villkoren på samtliga och skriv in den texten du vill ska stå på respektive rad inom "-tecken.

Medan du ändrar kan du alltid förhandsgranska det du gjort via knappen upptill. När du är klar klickar du på Spara som uppe till vänster och ger mallen ett nytt, passande namn. Stäng sedan ner malleditorn och plocka din nya mall så är det klart sedan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Joakim

Tack för hjälpen, det fungerade.

Mvh/Anna-Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Härligt att höra!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej har ett problem med faktura mallen. När fakturan skapas funkar mycket bra men när den skrivs ut så saknas loggan. När vi tittar i fakturamallen så finns den där. Vad kan det vara för fel?

Hej Lena!

Detta verkar vara en fråga som skiljer sig från tråden i övrigt. Jag skulle vilja att du skapade en ny tråd via knappen Skapa ett nytt ämne uppe till höger.
Med vänliga hälsningar
Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~