Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ellge_
MEDLEM

Sämre utskriftsrutiner?

Är ni medvetna om att varje gång ni inför en "flashig" nyhet så gör ni det lite sämre varje gång (nästan). Ta den nya utskriftsrutinen när man ska göra en Direktutskrift av en faktura (som jag och de flesta av mina kunder gör), förut klickade man på skrivaren och sedan på skriv ut, eller som i mitt fall PDF. Eftersom skrivare är förinställt blir det samma sak om man använder skrivare, men jag som skriver ut PDF-fakturor till alla mina kunder ska bläddra i en lista först, innan jag kan klicka på skriv ut. Varför?

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Om jag förstår dig rätt vill du skriva ut PDF-fakturor till dina kunder. På flik Utskriftsval i kundregistret kan du välja PDF på exempelvis Faktura, när du sedan ska skriva ut nästa faktura du skapar räcker det med att du klickar på Skrivarsymbolen på fakturan, så skrivs fakturan ut i PDF.

Är detta en lösning kan du välja att massuppdatera detta på alla dina kunder. Du markerar då i listläget i kundregistret vilka som ska ändras, alternativt att du klickar på Kommando - Markera alla. Välj Kommando - Massuppdatera, välj flik Utskriftsval och lås upp de dokument som du vill ändra till PDF på.
Ellge_
MEDLEM

Detta förstår jag inte riktigt? Hittar varken kundregister eller Utskriftsval? Var gör jag detta någonstans? Under Försäljning - Kunder? Under utskrifter där kan jag inte ändra något?
Ellge_
MEDLEM

Nu hittade jag vad du menade och gjorde massuppdateringen. När jag nu klickar på skrivarikonen kommer fakturan ut som vanligt på skrivaren? Ingen skillnad och framför allt ingen PDF.
(verkar som detta inte fungerar på redan utskriven faktura. Det verkar inte heller fungera på tillfälliga kunder som jag inte lägger upp i registret med kundnr.) En nödlösning tyvärr, men tack ändå. Det bästa hade naturligtvis varit om det var som tidigare - en knapp för PDF i stället för en lista och sen en knapp. Men så blir det väl när man ändrar för ändrandets skull 🙂

Jag får väl tillägga att alla dessa "små" försämringar knappast märks av de företag som bara sköter sin egen administration och där man gör en sak i taget och rätt sällan (det verkar som om "nya" Administration har "flashats" till för dessa), men när man gör samma sak 20 gånger i rad och för ett antal klienter blir det märkbart!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Ändringen du gjorde nu till PDF blir på nya fakturor som du skapar, det påverkar inte de som du redan har skapat.

När det gäller tillfälliga kunder och nya kunder kan du ställa in att dessa ska skrivas ut på PDF, det gör du under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning. Här på fliken Normalvärden kan du välja vilka dokumenttyper som ska skrivas ut på PDF.
Ellge_
MEDLEM

Har gjort så nu, tack för hjälpen.

Men man kan ändå inte låta bli att ställa sig frågan: Varför ska det behöva vara så krångligt när det var så enkelt från början?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej L-G,

Jag uppskattar din feedback.

Syftet med förändringarna kring utskriftsvalen var att förenkla för företaget att hålla reda på hur slutkunden vill ha fakturan. I den senaste versionen finns betydligt fler utskriftsval än tidigare, därmed blir inställningen på kunden väldigt viktig. Som Mita skriver ovan så kan du sätta ett normalvärde i företagsinställningarna också, ifall du inte har återkommande kunder.

Det vi kan konstatera är att när vi utvecklar nya funktioner och möjligheter i programmet påverkar det nästan alltid befintlig funktionalitet på något sätt. Våra användartester och utvärderingar är då väldigt viktiga under arbetets gång, så att vi tar medvetna beslut. Både små och stora förändringar kan störa invanda beteenden och förväntningar, det vet vi. Hur det upplevs är dock väldigt olika bland användarna och ibland ser vi helheten först när alla typer av användare har fått säga sitt.

Just vad gäller utskrifterna och förändringarna där så har vi fått en del synpunkter. Vi kommer arbeta vidare med detta så all feedback uppskattas och håller på att utvärderas.