Hej jag får kreditfakturor från EU för saker vi säljer sk självfakturor. jag boka in dessa som kredit på leverantören och med ett försäljningskonto med EU momskod 35. detta ger fel i momsrapporten. Jag har testat lite och ser att om jag ändrar moms koden till 20 som är inköp EU så fungerar det bra att göra en kredit på EU leverantör. Men detta skulle göra att summan vi sålt för fast på självfaktura skulle minska våra EU inköp snarare än att öka vår EU försäljning och jag skulle redovisa i fel ruta på momsblanketten samt få fel på den periodiska samanställningen.
Jag undrar om det finns någon bra lösning på detta som inte innebär att jag lägger in leverantörskrediten som en faktura från oss då det blir galet när vi ska betala.
Vi både köper och säljer från denna leverantör i Euro såklart.
Som det är i dag kan jag inte använda mig av momsrapport eller Periodisksammanställning från programet
Tack
Mia
Gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar
I trädet till vänster väljer du Moms under Företag
Tryck på fliken Momsrapport E-G
Tryck på Visa efter texten "35. Försäljning av varor till annat EU-land"
Här ser du de konton som programmet lägger i ruta 35 på momsrapporten.
Eftersom att du får ett fel så är det troligt att det kontot du använder ligger kopplat till någon annan ruta. Kanske 05 på fliken Momsrapport A-D, H-I?
3031,3112,3113,3114,3599
alla har momskod 35 utom 3599 som har momskod 39
detta bokas emot EU moms förinställt samt 2241
Förlåt det skulle vara 2441 som är leverantörskulder EU i min kontoplan.
så en självfaktura på metall skrot köpt av ett bolag i tyskland som också är dom som fakturerar oss med en kredit är således konterad.
2645 kredit
3111 kredit
2615 debet
2441 debet
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.