Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabeta
UTFORSKARE

Skicka och tar emot e-fakturor

Hej!

 

Jag skulle vilja fråga er nånting angående möjligheten att skicka och tar emot e-fakturor. Skulle detta fungerar om vi äger Visma Administration 500?

Jag har läst att det fungerar om man har Visma Administration 2000, men finns det kanske möjligheten att uppdatera Visma Administration 500?

 

Tack på förhand.

Mvh,

Elisabeta

 

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Elisabeta,

Tack för din fråga. Det går jättebra att skicka och ta emot e-fakturor i Visma Administration 500. Jag lägger in länkar till hjälpdokument som kan vara bra att ta del av och behöver du ytterligare hjälp eller om det dyker upp några frågetecken på vägen så är du alltid välkommen att höra av dig. 

 

Digitala fakturor och dokument

Vanliga frågor skicka e-fakturor

 

Trevlig helg! 

Tinna

Hej!

Tack för ditt svar och för länkar till hjälpdokument.

Jag har läst att för att skicka e-fakturor måste vi lägga in i företagsinställningar vår VAT-/momsregnr. Men vi är en ideela förening som är inte momsregistrerat. Skulle vi kunna ändå skicka och tar emot e-fakturor, tack?

 

Jag ser fram emot att få ert svar.

Mvh,

Elisabeta

 

Hej Elisabeta,

 

Nu har jag fått läsa på lite grann och lärt mig att även ideella föreningar ska kunna använda e-fakturering förutsatt att  man bockar ur rutan att man är undantagen från skatteplikt under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning. Se bild nedan. 

image (20).png

 

Om det skulle uppstå något problem eller om du vill att vi visar dig hur du ska göra i programmet för att komma igång så tveka inte på att höra av dig till mina duktiga kollegor på supporten så hjälper vi dig gärna. 

 

Önskar dig en härlig dag!

Tinna

 

Hej!

Tack för ditt svar.

Jag försökte att chatta med någon via chatten, men misslyckades detta. 

Jag skulle vilja veta vad kostar det för oss om man vill sätta igång att skicka och tar emot e-fakturor via Visma Administration 500.

Skulle vi kunna ha möjligheten att ändra konto på e-fakturan? Jag förstår att e-fakturorna kommer att bokföra automatiskt. Men vi får olika typer av fakturor från en leverantör. Hur känner programmet vilken konto ska använda beroende på vilken typ av kostnad fakturan gäller, tack?

En annan fråga: Behöver banken att vara inkopplad?

 

Tack på förhand för din hjälp.

Mvh, Elisabeta

 

 

Hej igen!

Det kostar 3 kronor att skicka eller ta emot en e-faktura. Priset för att låta Visma skriva ut och skicka en faktura med post är 11,90 kronor, inklusive porto. Det finns mer detaljerade prisuppgifter i programhjälpen på sidan Digitala fakturor och dokument 

 

Programmet kan inte själv känna av vilken typ av kostnad det är på din faktura men däremot kan du i förväg välja en konteringsmall som du lägger in på din leverantör fliken 1 Leverantörsuppgifter i leverantörsregistret. När din leverantörsfaktura sedan läses in så konteras den enligt den valda konteringsmallen. 

 

Du kan alltid ändra bokföringskonto på dina inlästa fakturor så länge du inte har journalfört dem och därför kan jag rekommendera att du inne på din leverantör väljer upp den mest vanligt förekommande konteringsmallen och sedan justerar du konto i de fall fakturan ska ha ett annat bokföringskonto.

 

På din sista fråga gällande om banken måste vara inkopplad så behövs inte detta i Visma Administration då Digitala fakturor och dokument är en transaktionstjänst som tillhandahålls av oss och du blir debiterad på en faktura. 

 

Chatten brukar vara en populär kontaktväg till oss men om du hellre önskar kontakta oss på telefon så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället. 

 

Välkommen att höra av dig!

/Tinna