Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

barbara01
MEDLEM

Skriva ut flera fakturor till en gemensam pdf fil

Jag vill ha möjligheten att skriva ut flera fakturor till en pdf fil. Hur ska man göra det? Det kunde man göra i f.d versionen (2013).

w

16 SVAR 16
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Menar du att du vill skriva ut flera fakturor till olika kunder till en och samma pdf-fil, eller missförstår jag din fråga?
Utveckla den gärna lite mera så ska vi titta på om det går att lösa.
barbara01
MEDLEM

hej Joakim,
jag vill kunna skriva ut fakturor från t.ex. nr 100 t.o.m.230 i en och samma PDF-fil för att skicka det till kund som ett dokument-
Det kunde man göra i tidigare versioner av programmet genom att välja skriv ut, därefter välja PDF och markera fakturor och sedan interval /från-till/.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
Då är jag bättre med på hur du menar.
Det går att lösa om du har en pdf-skrivare installerad på datorn. Det finns gratisversioner att ladda ner på nätet om du inte redan har en.

När du i version 2014 skriver ut ett intervall av fakturor kan du välja att förhandsgranska utskriften. I förhandsgranskaläget kan du klicka på skrivarsymbolen uppe till vänster och där välja din pdf-skrivare. Då sparas hela listan med fakturor som en pdf-fil som du kan mejla iväg till kunden.

vilken pdf-skrivare fungerar? den jag valde gjorde 1 fil per faktura
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Eva!
De jag har provat med heter doPDF v7 och Cute PDF Writer, men jag tror säkert att flera andra alternativ fungerar också.

Viktigt är att du väljer Förhandsgranska och inte Skriv ut/Skicka när du har valt vilken typ av fakturor du vill skriva ut ett intervall av, alltså Normala fakturor, Kreditfakturor eller vilket alternativ du nu väljer. När du hamnar i förhandsgranskaläget kan du scrolla ner i listan som visas på skärmen för att se alla fakturor som kommer ligga med i filen. Klicka sedan på skrivarikonen uppe till vänster, välj din pdf-skrivare och spara ner hela filen någonstans på din dator. Den filen kan du sedan mejla vidare till den som ska skriva ut alla fakturorna.

Vill du testa dig fram skulle du kunna gå in i Övningsbolaget, kopiera några fakturor och sedan följa mina anvisningar för att se hur det fungerar innan du gör det skarpt i det riktiga företaget.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Detta har jag också provat. Men... då får alla fakturorna återigen en bock att de är utskrivna. Kan man inte göra så att i förhandsgranskningen så står det "Preliminär" eller "kopia" på alla samt att de INTE BLIR ibockade som utskrivna.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för återkopplingen på förslaget. Mycket riktigt markeras de som utskrivna även när de skrivs ut från Förhandsgranska, vilket givetvis kan vara både en fördel och nackdel beroende på vem man frågar. I flera fall är det precis det man önskar men jag kan hålla med om att det kanske inte är vad man förväntar sig i förhandsgranskningen. Så det här är bra input i sammanhanget.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Helene, vi är en byråstöd kund som producerar kundfakturor i relativt stora volymer åt våra kunder. Vi önskar, som GPC Tryck, att förhandsgranskningen inte leder till att fakturan blir markerad som utskriven.
Att använda Cute som intervallutskrift i pdf-format löser till viss del vår rutin vid fakturahanteringen men dessvärre inte inte den numera manuella "avbockningsprocessen".
Tacksam för hjälp/svar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Malin, använder ni Extra fakturadokument till något idag?

Du skulle annars kunna använda intervallutskrift av "Extra fakturadokument" i första omgången. Mallen kan vara exakt samma som för originalet och rubriken kan också vara densamma dvs Faktura. När du skriver ut dessa sätts bocken för utskriven på Extra dokumentet, men inte för den faktiska originalfakturan.

När du skrivit ut eller sparat och granskat det första intervallet kan du gå in och skriva ut samma intervall men med utskriften Fakturor (dvs det vanliga).

Hör av dig om du tror det kan vara ett alternativ så ringer vi upp dig och hjälper dig igång.
barbara01
MEDLEM

stort tack Joakim
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Utskriftsalternativ borta - Administration.


Hej
När jag uppdaterade Administration 500 till 2014.02 så försvann ett utskriftsalternativ som jag använde.
Förr skrev jag ut tex 10 st fakturor via skrivaren, där efter svarade jag nej på att godkänna utskriften pga att jag ville även ha en PDF med alla 10 fakturorna.
Efter uppdateringen kan jag bara ställa in så jag får 10 st PDF filer med 1 st faktura på vardera. Med vänlig hälsning Erling
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
PDF-utskrift ver 2014 - Administration.


Med övergången till program version 2014 har Visma helt lagt om funktionaliteten för pdf-utskrifter. Om jag numera begär en pdf-utskrift av 100 fakturor så kommer jag att:
1. Få en fil för varje faktura dvs 100 filer.
2. Behöva kvittera 100 gånger att utskrifterna är ok.
Det finns inget sätt att få en samlad fil som tidigare. Programmet har därmed blivit avsevärt sämre.
Tidigare var det inga problem få enskilda pdf:er .
Det är ett stort problem när ni byter funktionalitet utan att fundera över konsekvenserna för era användare.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Av alla ovanstående kommentarer framgår uppenbart att många fått problem av förändringen som genomförts i version 2014. Det behövs snabbt en justering som dels kan ge utskrift utan att rutan "utskriven" bockas i och dels som möjliggör utskrift av ett intervall till en pdf-fil.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
I den här tråden ger jag ett tips på hur man kan skriva ut fakturaintervall och spara dem till en enda pdf-fil, vilket alltså är möjligt.

En diskussion om förändring av utskriftshanteringen i kommande version pågår i följande tråd, där min kollega Helene svarar. Gå gärna in och följ eller delta i den:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...

Nu kan man inte skriva ut flera fakturor till PDF igen.... med nya uppdateringen. 

Blev glad över att det stod inom parentes hur många och om det fanns något att skriva ut efter varje fakuratyp. 

Men sen kom ju katastrofen - nu går det ju inte att skriva ut flera fakturor till ett dokument längre via "förhandsgranska" och "cute pdf writer", för mig passade det perfekt att skriva ut så och att de blev förbockade som utskrivna. 

Hur ska vi göra nu då har ni tänkt?? Vi som tyckte att det var en bra lösning. 

Hälsningar
/Janne
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Janne, 

Då går du in på knappen Inställningar, där du väljer att alla dokument som skrivs till PDF ska skrivas till en enda PDF-fil.