Hej!
Använder mig mycket av de olika rapporterna i Administration 500 och har en fundering:
jag har kodat alla våra kunder i olika kundkategorier (t.ex. "ÅF" för återförsäljare och "B2B" för större projektkunder), och detta använder jag ofta som urval för att få ut en "renare" version av rapporten Kundstatistik - Omsättning. På så sätt kan jag välja att bara visa våra återförsäljare och få en snabb överblick på hur mkt intäkter de olika kunderna genererar.
En sak jag skulle tycka vore läckert hade varit om jag kunde köra en kundstatistik med samtliga kunder som urval, men sortera/gruppera rapporten efter just kundgrupperna som jag har definierat i programmet. För att på så sätt kunna se hur mycket intäkter varje specifik kundkategori genererat. Exempel:
* Kundkategori: ÅF *
- Återförsäljaren 1 AB: 100 000 SEK
- Återförsäljaren 2 AB: 50 000 SEK
Summa kundkategori ÅF: 150 000 SEK
*Kundkategori: B2B *
- Storkund AB: 500 000 SEK
- Småföretagare AB: 10 000 SEK
Summa kundkategori B2B: 510 000 SEK
Totalt alla kunder: 660 000 SEK
Är detta över huvud taget möjligt? Har inte lyckats hitta något sätt att sortera den här rapporten annat än efter kundnummer, men det kanske finns nån väl dold inställning som jag inte hittar?
Om detta inte är möjligt så kan det vara ett tips på en rolig finess i nästa uppdatering, är säkerligen inte bara jag som skulle uppskatta detta 🙂
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-13
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.