Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Spara fakturor elektroniskt eller på papper

När man skriver en faktura till en kund tex kontantfaktura så får man upp en dialogruta med frågan om man vill skriva ut ett verifikat vilket jag alltid gör.
Jag har aldrig sparat själva fakturan på papper utan nöjt mig med denna utskrift av verifikat. Nu har jag blivit lite osäker om man ska även spara en kopia på fakturan med eller om det räcker med verifikatet. Man kan på olika ställen läsa att man ska det men med tanke på verifikatets utformning blir jag lite fundersam.
Hoppas ni förstår vad jag menar.

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

En revisor (stort etabl rev företag) på ett tidigare arbete, sa att det var ok att bara spara kund- och lev-fakturor elektroniskt under förutsättning att de kunde skrivas ut på begäran samt att man hade en vattentät, dokumenterad back-up rutin.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu finns det tyvärr inga vattentäta backuprutiner men jag fattar vad du menar. Bör man ha det på en extern server tex vismas, skydrive eller liknande eller räcker det med en externt hårddisk eller USB minne. Man kan väl förvisso ha det på båda ställena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har rätt, vattentätt är väl kanske ett starkt ord. Vi har backup till USB-minne, som vi tar med oss från kontoret varje dag eftersom vi inte har något brandskåp. På förra jobbet hade vi back-up till band, som vi förvarade i brandskåp, men tog ändå hem varje fredagsband.
Back-up till extern server har jag ingen erfarenhet av, men förmodar att det är lika säkert som att ta hem ett USB-minne. Det viktigaste är väl att back-upen inte är i samma byggnad som arbetsdatorn...
Det bästa kanske ändå är att fråga din revisor vad han anser. Jag vet inte vad "lagen" säger.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då sparar jag på ett USB samt en extern hårddisk

Tack för svaren