Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Synka VA2000 med Anläggning

Vid månadsbokslutet 30/9 fick jag diff på anläggningstillgångarna och det visade sig att en ny tillgång upplagd på konto 1042 inte åkte över till Anläggningsregistret. Fakturan är journalförd i Visma Administration 2000. Har testat att igen gå in och tala om att Anläggningarna skall synka med VA utan resultat

Frågor:

  1. Vad är det som triggar igång synkningen och kan jag påverka den så den synkar på kommando?

  2. Är det kanske så att ett konto med nummer 1042 är för udda och att jag ska byta till 1040 (1041 gick in med automatik däremot)?

 

I och med att jag brukar ha en liten rackare på min axel med horn i pannan, slår jag vad om, att om jag lägger in anläggningen manuellt, kommer synkningen triggas och jag får två stycken nya anläggningstillgångar istället för en 🙂

//Lena

2 SVAR 2
Annica Bomstrom
ANSTÄLLD

Det är tillgångskonton som används som "triggar". Nu kan det vara så att det är ett nytt konto som inte finns i Anläggningsregistret. Om man lägger upp det i Administration i kontoplan först så det synkar över kontot. Så att man inte skapar upp kontot i samband med att man lägger in verifikationen. Då vet inte Anläggningsregistret att den ska ta emot den verifikationen. 
Det bästa är även att när det är ett nytt konto att man har den kopplad till en tillgångstyp i Anläggningsregistret innan man skapar verifikationen. Då kommer den känna igen kontot och vet att det är ett tillgångskonto

//Annica
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, då vet jag att jag börjar tänka Anläggningar och mata in nya konton där innan jag gör något annat när jag får en ny tillgång.

//L