2018-12-07
15:09
Hej Nej reparera Byråstöd ska du inte behöva göra varje dag. Det är bara om Byråstöd strular och det ska det inte göra heller varje dag. Det man i Administration är att göra Registervård och det kan vara en gång i veckan, om det var det du tänkte på. Se också till att du regelbundet startar om din server och arbetsplats. Välj då alternativet Starta om Har du sådana problem med att Byråstöd strular varje dag. Då har du antingen problem med installationen eller något i ditt nätverk. Då behöver du ringa oss på supporten så vi kan felsöka. /Annica
... Visa mer
2018-12-07
15:01
Hej Vi vill att byråer ska ha bästa föutsättningen att kunna sköta sina uppgifter och därför är det bättre program som man kopplar med Byråstöd. Det som kan vara avgörande är att om man är en registrerad byrå så kan man istället för att köpa varje enskilt program vinna på att köpa ett byråpaket. Det bästa är att du kontakta Byråförsäljningen på Visamspcs så ni kan gå igenom vilka behov du har och vad som blir mest förmånligast. /Annica
... Visa mer
2018-09-07
09:32
Hej Det bästa är att ni ringer in till oss då ni har tillgång till både den som agerar server och den som är klienten. Men börja med att se till att enligt ovanstående inlägg att se till att det är uppdaterat på båda datorerna. /Annica
... Visa mer
2018-09-07
08:41
Hej Det går inte att göra på endast en faktura. Inställnignarna gäller för hela företaget. De inställningar som är under Arkiv-Inställningar-Företagsinställningar-Försäljning- Fliken Dokumentinställningar. /Annica
... Visa mer
2018-08-22
07:15
Hej Du kan även söka här på denna sidan som finns under Vismaspcs.se\Kontakta oss\Partners och återförsäljare\ välj det du söker. Du kan även gå på denna länken så kommer du direkt: http://kampanjer.vismaspcs.se/partnerkarta/ /Annica
... Visa mer
2018-07-17
08:32
Hej Förmodligen då SQL 2016 bord vara bakåtkomprtibel,men vi testar och kör i SQL 2014. Ska du sedan ha en egen SQL krävs en SQL-fri version av Administration samt att vi ska lägga upp så det står i er licens. Vi har ingen support på SQL-relaterade problem när ni använder egen SQL.
... Visa mer
2018-03-29
07:03
Hej Ligger det verkligen bock i Export på de kunderna och rätt landskod? För det är det som styr om det blir 3051 eller 3058. Och kolla om de har någon annan artikel som de andra kunderna inte har men som det nu blir fel kontering på. Mvh Annica
... Visa mer
2018-03-29
06:45
Hej Gå in på Bokföring - Kontoplan och kolla att du har momsrapportkod 05 som Mikael skrev ovan på konto 3590. Saknas den så lägger du in den på kontot och gör om kontrollen Mvh Annica
... Visa mer
2018-03-29
06:37
Hej Ser inte att det blir så utan att det kommer upp datum både på Generella Åtgärder och på Åtgärder Årsredovisning när jag blippar i rutan. Även när jag väljer REX. Har du den senaste versionen? Men ser inte att det varit problem tidigare heller Mvh Annica
... Visa mer
2018-03-02
15:56
Hej Man har möjlighet att göra det bättre för den anställde så därför ligger det inte något default och just på nyanställd så ska den hålla koll på datum. Man kan ju även komma från ett annat företag och fått med sig semesterdagar över. Därför är det så att man manuellt måste gå igenom alla inställningar för varje anställd så det blir rätt. //Annica
... Visa mer
2018-01-15
07:19
Hej Du kan skapa en kredit-faktura som du kvittar mot den felaktiga och skapar en ny rätt faktura som du skickar till kund. Då blir det rätt för kunden som då betalar rätt belopp.Det är också lättare att följa vad som hänt i bokföringen. //Annica
... Visa mer
2018-01-15
07:12
Hej Du kan installera på en server/serverdator och sedan från den hämta en arbetsplatsinstallation via nätverket från server/serverdator till dator 2. Du kan installera på flera datorer men det är bara en i taget som kan vara inne på en licens. //Annica
... Visa mer
2018-01-15
07:05
Hej Du behöver installera de årsversioner du har av säkerhetskopior på skatt. Har du en säkerhetskopia från 2016 så måste du ha version 2016 installerad. För att hitta äldre versioner så går du på vismaspcs.se-support-ladda ner-ladda ner senaste version-skrolla ner och då kan du hitta en rubrik med äldre versioner. Sedan kan du återställa säkerhetskopiorna i respektive årsversion. //Annica
... Visa mer
2017-11-24
13:41
Hej Kolla vad du har för urval uppe i listan jämte Soptunnan. Kolla att du har urval alla när du står i Utbetalningar. Testa att göra registervård. Arkiv - Registervård/Rensning - Registervård. Klicka i alla rutorna och kör igenom registervården tills du kommer tillbaka till den rutan som du började registervården på. Kolla om du nu kan betala fakturan eller om du kan göra det inne på fakturan och fliken 5. //Annica
... Visa mer
2017-11-24
10:30
Det finns ett bra svar på detta under vanliga frågor i Hjälpen. Om du uppe till höger i rutan Sök i hjälpen skriver Transportstyrelsen och trycker enter så kommer du till nedanstående länk. Du kan läsa mer här: Varför fungerar det inte att ta emot leverantörsfakturor från Transportstyrelsen via scanningstjänsten? //Annica
... Visa mer
2017-11-24
08:14
Programmet räknar så att den betalar först ut all årets semester. Efter det så tar den det sparade. När personen sedan slutar och redan tagit för många eftersom den inte jobbat hela semesteråret så blir det för många uttagna. Som det är i dagsläget så räknar den inte av mot de sparade dagarna och det är för att de dagarna kan ju ha ett annat värde och personen kan ha haft en annan sysselsättningsgrad. När programmet betalat ut de sparade så kan du sedan på nästa rad använda löneart 3232 och justera saldot i minus på det belopp som den anställde är skyldig. Du kan efter det också lägga till en Textrad och förtydliga vad avdraget innebär. //Annica
... Visa mer
2017-11-20
15:54
Hej Man kan välja upp en kolumn med Huvudkontakt när man är inne i listläge Kunder, under kugghjulet uppe till höger. Sedan kan man sortera den kolumnen genom att klicka på den kolumnen så sorterar den i ordning. Då har man alla utan huvudkontakt samlade och kan lägga in dem. Det är ju bara när man importerat från annat program som detta kan uppstå. Annars är ju den obligatorisk när man lägger upp ny kund. Har man gått igenom sina kunde och sorterat enl. ovan så är det ju lättare se/fixa de som saknar huvudkontakt. //Annica
... Visa mer
2017-11-17
13:38
Hej Den rapporten finns som standard under Utskrifter- Lager- Lagerlista. //Annica
... Visa mer
2017-11-17
13:16
Hej Har du baserat på föregående år så är det den mallen man får. Du kan nu välja Arkiv-Ta bort -Årsredovisning. Då har du kvar din BR och RR mall och även Bilagorna. Har du skrivit mycket text i Årsredovisningen så kan du välja att först exportera Årsredovisning till textfil under Arkiv, då kan du kopiera text från den in i den nya Årsredovisningen. Du kan även välja att inte ta bort Årsredovisningen och i stället välja NY- knappen och plocka upp de nya dokumenten som du vill ha med och sedan radera de som inte ska vara med. Väljer du det första alternativet så behöver du inte fundera vilka dokument som är nya och vilka som ska tas bort. //Annica
... Visa mer
2017-11-14
15:43
Är det Utskriftsdatumet uppe till höger som du inte får med? Är det bara den sista siffran och inga andra siffror i så fall i högerkolumnen? Ser det rätt ut vid förhandsgranska? Kolla så du har uppdaterade drivrutinerna för din skrivare.
... Visa mer
2017-10-25
12:06
Hej Hur du ska bokföra detta så får jag hänvisa dig till en revisor eller skatteverket //Annica
... Visa mer
2017-10-25
12:03
Hej Man gör en insättnings till ett fasträntekonto med ett visst belopp. När man sedan avslutar kontot så blir insättningen på konto 1930 större än beloppet som sattes in på fasträntekontot. Mellanskillnaden är ju ränta som du kan bokföra som vanlig intäktsränta från bank. Det är en skattepliktig intäkt. Vad jag vet så spelar det ingen roll om du kör K2 eller K3. //Annica
... Visa mer
2017-10-25
09:58
3 Gillar
Hej! När det gäller GDPR dataskyddslagen så detta en väldigt viktig fråga för oss på Visma Spcs och något vi arbetar väldigt mycket med. Du som kund kommer börja se väldigt mycket mer av oss med avseende på GDPR med start inom några veckor. Vilka funktioner som det kommer innefatta i programmen kan jag ännu inte svara på. //Annica
... Visa mer
2017-10-19
14:16
Det är tillgångskonton som används som "triggar". Nu kan det vara så att det är ett nytt konto som inte finns i Anläggningsregistret. Om man lägger upp det i Administration i kontoplan först så det synkar över kontot. Så att man inte skapar upp kontot i samband med att man lägger in verifikationen. Då vet inte Anläggningsregistret att den ska ta emot den verifikationen. Det bästa är även att när det är ett nytt konto att man har den kopplad till en tillgångstyp i Anläggningsregistret innan man skapar verifikationen. Då kommer den känna igen kontot och vet att det är ett tillgångskonto //Annica
... Visa mer
2017-10-19
07:53
Hej Är det en kundfaktura som det är en differens på så du inte kan skriva ut kundfaktura-journalen. Markera då fakturan som ej utskriven och justera den. Är det inte detta så behöver vi veta om det är kund eller leverantörsfaktura journal det gäller och vad det är för typ av differens.
... Visa mer
2017-10-10
14:38
Hej Ja du kan massuppdatera det. När du står i kundlistan så markerar du de som du vill ändra på- klicka på Massuppdatera uppe i verktygsfältet. Då får du välja vilka fält som du vill låsa upp och ändra värde på när du trycker på OK så slår det igenom å de markerade kunderna. Du har även 3 flikar som du kan välja på Ha det bra! Annica
... Visa mer
2017-10-10
13:39
Hej Det är ett rapporterat problem. Men man kommer runt det genom att man i Chrome väljer Ctrl och minus - så man zoomar ut, texten blir mindre men man kommer på så sätt åt knappen Ta bort senaste räkenskapsår. Man kan även öppna i Edge och då kan man markera alla rader och när man kommer neråt på sidan så kommer man också åt knappen Ta bort senaste räkenskapsår. Ha en bra dag! Annica
... Visa mer
2017-10-10
12:51
Hej Du kan gå på Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Min sida/Internettjänster, klicka på pluset vid min sida och välj Kreditupplysning, välj fråga aldrig eller fråga när. Eller så ber du din administratör att lägga till dig på kreditupplysning för nu har du inte tillgång till den tjänsten Ha en bra dag Annica
... Visa mer
2017-10-10
10:05
Hej Jobbar du via Byråstöd så väljer du på din gamla server att ta en säkerhetskopia i Byråstöd. Sedan på den nya som du valt att installera Byråstöd på så väljer man att återställa den. Då får du med hela din Byrå med alla kunder och de program som du öppnar via byråstöd. Och även som du gjort att ta en Systemsäkerhetskopia i Administration så du får med dina mallar och återställer den i Administration. Sedan måste du avinstallera Byråstöd på din dator för att hämta in en ny Arbetsplatsinstallation från din nya server. Jobbar du inte via Byråstöd utan öppnar Administration fristående, direkt via ikonen Ad på skrivbordet så ska du återställa säkerhetskopia för alla bolagen och återställa en systemsäkerhetskopia. Du måste avinstallera Administration på din dator för att hämta in en ny arbetsplatsinstallation från din nya server så de är ihopkopplade. MVH Annica
... Visa mer
2017-10-05
13:53
Du ska vara i Redigeringsläget - Högerklicka i den cellen- Egenskaper cell och bocka ur Understruken text. Är det i en löpande text så markerar du texten som är understruken och högerklickar - väljer - Egenskaper text - bocka ur rutan för Understruken. /Annica
... Visa mer
2017-10-05
13:10
Du kan läsa mer i tråden Skillnaden mellan Ekonomiöversikt och Ekonomiöversikt start »
... Visa mer
2017-10-05
11:57
Din kunde behöver ingenting. Du bjuder in till samarbete i Ekonomiöversikt Start via Byråstörd eller Advisor. Kunden får ett mejl med inloggning och att det upprättats ett samarbete. När kunden sedan loggar in så kan den se Ekonomiöversikten, skriva ut från den och skriva kommentarer.
... Visa mer
2017-10-05
09:14
Hej Det du behöver göra är att under Arkiv - Företagsunderhåll är att aktivera valuta och språk även på detta företaget. Då kommer du då upp de extra fälten.
... Visa mer
2017-09-12
13:05
Hej Du kan nr du är inne på fliken AutoCollect klicka på Skrivarikonen på drop-downpilen och välja Avstämning inbetalningar. Du kan också gå via Utskrifter – Reskontra och välja utskriften Avstämning inbetalningar, på den kan man välja att endast se betalningar via AutoCollect och se dessa per datum:
... Visa mer