Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Veronica37
MEDLEM

Transaktionsinfo i huvudboken har försvunnit

Jag ville ha med transaktionsinfo i huvudboken och ställde därför in detta i inställningar-inköp-visa transaktionsinfo. Jag trodde då att om man lämnar den rutan tom vid registrering av lev.fakturor så kom leverantör och leverantörsfakturanr med i huvudboken. Men nu när jag kollar huvudboken så finns transaktionsinfo bara med t.o.m. 151031 från 151101 står det endast "leverantörsfakturajournal XXX" Har jag missuppfattat. Är det om man inte gör denna inställning som det automatisk kommer med och om man gör inställningen måste man skriva i rutan själv vid registrering för att kunna se? Hopps någon förstår, jag trodde jag var duktig denna gång !

5 SVAR 5
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

När du har markerat att du vill använda transaktionsinfo i Företagsinställningarna under Inköp så ska det finnas ett fält för Transaktionsinfo på leverantörsfakturan.

När du sen skriver ut journalen så ska du direkt i verifikationen som skapas se att transaktionsinfon kommer med. 
Kontrollera gärna om du får med det där. Du kan kontrollera att uppgifterna finns på dina verifikationer.

När du sen skriver ut huvudboken så sätter du en markering i Visa transaktionsinfo.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Veronica37
MEDLEM

Hej,

Ja, det var så jag hade gjort. Men på de lev.fakturorna som är registrerade före jag gjorde inställningen kommer infon med men inte på en enda verifikation i novembers lev.fakturajournal. Jag undrar därför om man måste skriva i transaktionsinfo på lev.fakturan? Jag trodde att om man lämnade den tom så kom leverantörsnamnet och lev.fakturanumret med till t.ex. huvudboken men det är tomt där från 151101.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

De fakturor som skapades före denna inställning måste manuellt kompletteras med den information du önskar i fältet transaktionsinfo. Däremot ska de nya fakturor du skapar automatiskt få de uppgifter du valt i fältet (t ex Fakturanummer + Leverantörsnamn). Programmet fyller alltså i uppgiften transaktionsinfo automatiskt inne på leverantörsfakturan. Om fältet är tomt har detta inte skett och då måste uppgiften kompletteras manuellt.

Tack Per, men det är det som är så konstigt. Jag gjorde inställningen i december 2015. På ALLA lev.fakturor t.o.m. 151031 finns informationen med men sen har den försvunnit fr.o.m. 151101. När jag går igenom lev.fakturorna ser jag nu att texten finns med på vissa i december, antar att det är från att jag gjorde inställningen. Är det inte konstigt då att texten finns med på de äldre fakturorna...? Ja, ja det verkar i alla fall som att det ska fungera framöver så det får väl vara ett mysterium.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Christine, 

När du aktiverade funktionen i företagsinställningarna fick du ett meddelande om att infon endast kommer läggas till på nya fakturor och att leverantörsfakturor som inte var journalförda vid det tillfället behöver kompletteras manuellt. 

 

Så inget mysterium detta men dessvärre är nog infon lätt att missa i sådana här fall.